چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه ذهن آگاهی با بهزیستی روانشناختی و شادکامی معلمان مقطع متوسطه شهر تهران میباشد. جامعهی آماری مشتمل بر 9561 از معلمان مقطع متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 369 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و بهمنظور جمعآوری اطلاعات موردنیاز از سه پرسشنامه ذهن آگاهی، بهزیستی روانشناختی و شادکامی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین ذهن آگاهی با بهزیستی روانشناختی و شادکامی معلمان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه مثبت و معنیداری دارد. نتایج همچنین نشان داد که بین ابعاد ذهن آگاهی (مشاهده، توصیف، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت و عدم واکنش) با بهزیستی روانشناختی و شادکامی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج نیز نشان داد که سه بعد عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت به تجربه درونی، و عدم واکنش به تجربه درونی توانایی پیشبینی بهزیستی روانشناختی را دارند. در نهایت نتایج نشان داد که دو بعد مشاهده، توصیف توانایی پیشبینی بهزیستی روانشناختی را دارند.
خلاصه ماشینی:
نتـايج همچنين نشان داد که بين ابعاد ذهن آگاهي (مشاهده ، توصيف ، عمل همراه با آگاهي، عدم قضاوت و عدم واکنش ) بـا بهزيسـتي روان شناختي و شادکامي معلمان رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
ابعاد ذهن آگاهي (مشاهده ، توصيف ، عمل همراه با آگاهي، عدم قضاوت به تجربه دروني، و عدم واکنش به تجربه دروني) با بهزيستي روان شناختي معلمان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه دارد.
224 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٢٣٥- ٢٠٨ فرضيه فرعي (٢): ابعاد ذهن آگاهي (مشاهده ، توصيف ، عمل همراه با آگاهي، عدم قضاوت به تجربه دروني، و عدم واکنش به تجربه دروني) با شادکامي معلمان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه دارد.
فرضيه فرعي (١): ابعاد ذهن آگاهي (مشاهده ، توصيف ، عمل همراه با آگاهي، عدم قضاوت به تجربه دروني، و عدم واکنش به تجربه دروني) با بهزيستي روان شناختي معلمان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه دارد.
فرضيه فرعي (١): ابعاد ذهن آگاهي (مشاهده ، توصيف ، عمل همراه با آگاهي، عدم قضاوت به تجربه دروني، و عدم واکنش به تجربه دروني) با بهزيستي روان شناختي معلمان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه دارد.
فرضيه فرعي (١): ابعاد ذهن آگاهي (مشاهده ، توصيف ، عمل همراه با آگاهي، عدم قضاوت به تجربه دروني، و عدم واکنش به تجربه دروني) با بهزيستي روان شناختي معلمان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه دارد.
229 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٢٣٥- ٢٠٨ يافته پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد ذهن آگاهي با بهزيستي روان شناختي معلمان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه مثبـت و معناداري دارد.