چکیده:
دانشجویی یکی از مهمترین دورههای زندگی افراد بهخصوص زنان میباشد. در این دوره افراد با تغییرات زیادی ازجمله تغییر در عواطف، احساسات، رفتار، وضعیت جسمی و اقتصادی – اجتماعی مواجهاند. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی با کیفیت زندگی در دانشجویان زن دانشگاه آزاد سیرجان میباشد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمام زنان دانشجو در دانشگاه آزاد سیرجان بود. حجم نمونه، شامل285 دانشجو بود، که از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بولتون و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و سازگاری بل به دست آمد، و دادهها با استفاده از روش آماری همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد، و نتایج نشان داد، بین مهارتهای ارتباطی با کیفیت زندگی در دانشجویان زن دانشگاه آزاد سیرجان رابطه معنادار دارد. بین سازگاری اجتماعی با کیفیت زندگی در دانشجویان زن دانشگاه آزاد سیرجان رابطه معنادار دارد. همچنین مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کیفیت زندگی را در دانشجویان زن دانشگاه آزاد سیرجان پیشبینی میکند (p <0. 05).
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين مهارت هاي ارتباطي و سازگاري اجتماعي با کيفيت زندگي در دانشجويان زن دانشگاه آزاد سيرجان محمد بخشوده ١، شهرزاد رحيمي صالح ٢ ١ عضو هيئت علمي دانشگاه پرديس سيرجان ٢ کارشناسي ارشد روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سيرجان چکيده دانشجويي يکي از مهم ترين دوره هاي زندگي افراد به خصوص زنان ميباشد.
هدف از پژوهش حاضر تعيين رابطه بين مهارت هاي ارتباطي و سازگاري اجتماعي با کيفيت زندگي در دانشجويان زن دانشگاه آزاد سيرجان ميباشد.
داده ها به وسيله پرسشنامه مهارت هاي ارتباطي بولتون و کيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني و سازگاري بل به دست آمد، و داده ها با استفاده از روش آماري همبستگي اسپيرمن تجزيه و تحليل شد، و نتايج نشان داد، بين مهارت هاي ارتباطي با کيفيت زندگي در دانشجويان زن دانشگاه آزاد سيرجان رابطه معنادار دارد .
همچنين مهارت هاي ارتباطي و سازگاري اجتماعي کيفيت زندگي را در دانشجويان زن دانشگاه آزاد سيرجان پيش بيني ميکند (٠٥ .
تجزيه و تحليل داده ها بررسي فرضيه هاي تحقيق فرضيه اول : بين مهارت هاي ارتباطي با کيفيت زندگي در دانشجويان زن دانشگاه آزاد سيرجان رابطه معنادار وجود دارد.
براي بررسي رابطه بين مهارت هاي ارتباطي با کيفيت زندگي در دانشجويان زن دانشگاه آزاد سيرجان از ضريب همبستگي اسپيرمن استفاده شد (متغيرهاي کمي غيرنرمال ).
اما در کل همانطور که مشاهده مي شود ضريب همبستگي بين اين ابعاد مثبت ميباشد يعني مهارت هاي ارتباطي باعث افزايش کيفيت زندگي مي شوند.
اما در کل همانطور که مشاهده مي شود ضريب همبستگي بين اين ابعاد مثبت ميباشد يعني مهارت هاي ارتباطي باعث افزايش کيفيت زندگي مي شوند.