چکیده:
رفتارهای پرخاشگرانه یکی از مشکلات مهم و اساسی در هر جامعه است و به دلیل اهمیت آن به اینگونه رفتار در دوران کودکی و بهخصوص دوران نوجوانی بیشتر توجه میشود. هاولز و رایت 1987 کوشش کردند تا تمایز بین اصطلاحات را بر اساس توصیف خشم، بهعنوان یک حالت برانگیختگی هیجانی، خصومت، بهعنوان یک بازخورد به همراه یک ارزیابی منفی بلندمدت از دیگران و رویدادهای و پرخاشگری را بهعنوان رفتاری آشکار، درگیر شدن و آسیب رساندن به دیگران مشخص کنند، اما آنها اصطلاحاتی را تعریف میکنند که به یکدیگر وابسته هستند. هر چند واژه خشونت را به معانی مختلف تعریف میکنند، اما تعاریف اکثر محققان بهکارگیری نیروی بدنی، برای آسیب رساندن به دیگران را در بر میگیرد. ﻫـﺪف اﻳـﻦ پژوهش بررسی ﻋﻮاﻣـﻞ ﭘﻴـﺸﮕﻴﺮی از روی آوردن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ اﺳـﺖ در اﻳـﻦ راﺳـﺘﺎ ﺑـﺮ ﻧﻘـﺶ ﻳـﺎدﮔﻴﺮی اﺟﺘﻤﺎعی در ﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻮزی ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺷﺪه و بدین ترتیب ﻋﻮاﻣـﻞ ﭘﻴـﺸﮕﻴﺮی از ﺧﺸﻮﻧﺖ را ﺑـﺮ اﺳـﺎس ﻣﺒﺎنی اﺳﻼمی روانشناختی و جامعهشناختی ﺗﺤﻠﻴﻞ میکند. روش اﻳـﻦ پژوهش کتابخانهای اﺳـﺖ و از تجزیهوتحلیل ﻛﻴفی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳـﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑـﺮ وﻇﺎﻳﻒ اﺟﺰای ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺧـﺎﻧﻮاده ﻫﻤﺴﺎﻻن ﻣﺮﺑﻴﺎن ﻣﺪرﺳﻪ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزشی و رسانهها در ﻣﺤﻮرﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮن ﮔﺴﺘﺮش رﻓﺘﺎرﻫﺎی محبتآمیز در خانواده و رﻓﺘﺎر ﻣﺮﺑﻴﺎن ﺗﻮﺑﻴﺦ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖ و ﭘﺎداش ﻧﮕﺮﻓﺘﻦ آنها ﻓﻘﺪان ارزشﻫﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖ آﻣـﻮز در دوستیها و ﺗﻌﻤﻴﻖ ﺑﺎورﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی در ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ و آﻣﻮﺧﺘﻦ ﻣﻬﺎرت جرئتورزی بهجای ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺗﺄﻛﻴﺪ دارد.
خلاصه ماشینی:
پيشگيري از گرايش نوجوانان به خشونت با تاکيد بر يادگيري اجتماعي رزا عبداللهي گروه روانشناسي عمومي، دانشگاه آزاد اسلامي علوم و تحقيقات ، واحد ساوه ، ساوه ، ايران چکيده رفتارهاي پرخاشگرانه يکي از مشکلات مهم و اساسي در هر جامعه است و به دليل اهميت آن به اين گونه رفتار در دوران کودکي و به خصوص دوران نوجواني بيشتر توجه ميشود.
نتايج اين پژوهش بـر وظايف اجزاي نظام تعليم و تربيت خـانواده همسالان مربيان مدرسه نظام آموزشي و رسانه ها در محورهايي چون گسترش رفتارهاي محبت آميز در خانواده و رفتار مربيان توبيخ الگوهاي خشونت و پاداش نگرفتن آن ها فقدان ارزش هاي خشونت آمـوز در دوستيها و تعميق باورهاي معنوي در کنترل خشم و آموختن مهارت جرئت ورزي به جاي خشونت تأکيد دارد.
بيان داده هاو اطلاعات يک : نقش رسانه ها در ياد گيري اجتماعي: دکتر دانليان با اشاره به اين مطلب که رسانه هاي همگاني از عوامل مؤثر در يادگيري اجتماعي هستند ميگويد: مشاهده خشونت در تلويزيون به عنوان اثرگذارترين رسانه ، اينترنت و يا مطالعه آن در روزنامه و مجله ها تأثير قابل توجهي در افزايش يا تعديل خشونت در فرد يا جامعه ايفا کنند.
مثل برگزاري مسابقات ورزشي به صورت منظم ، در ورزشگاه هاي مناسب از عوامل مهم افزايش شادي اجتماعي و تخليه خشم و پرخاشگري است .
پنجم : توبيخ الگوهاي خشونت و پاداش نگرفتن آنها: اين رويکرد بايد به عنوان يک اصل در دسـتورکار هر پنج نهاد تربيتي ذکر شده در آغاز يافته هاي پژوهش باشد.