چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوشبهر نوجوانان اتیسم با اختلال رفتاری و انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل نوجوانان مبتلا به اوتیسم، انجمن اتیسم شهر تهران در سال تحصیلی 1398- 1399 بودند. نمونه آماری شامل 60 کودک که به صورت نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند 30 کودک اتیسم و 30 کودک غیر اتیسم که از این 30 کودک اتیسم (15 دختر و 15 پسر) اوتیسم، و30 کودک غیر اتیسم (15 دختر و 15 پسر) غیر اتیسم بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اوتیسم درنوجوانان. پرسشنامه مبتنی بر تجربه آخنباخ (ASEBA): الف – سیاهه رفتاری کودک برای سنین 18-6 (CBCL) ب – فرم گزارش معلم برای سنین 18 -6 (TRF) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر. با تاکید بر مدل آماری رگرسیون مشخص گردید. این پژوهش نشان داد که بین هوشبهر نوجوانان اتیسم با اختلالات رفتاری و انگیزش تحصیلی رابطه وجود دارد. این یافتهها با یافتههای، نلسون و همکاران، 2005، پین و همکاران، 2007، کافمن، 2001، تکلوی، 1390، بارت، 2000، میتچل و همکاران، براون و پرسی، 2007، پیت، 1999، بولئون و همکاران، 1994، علی اکبری، زهرا، 1398، کویزین و کالوس، 2014 مطابقت دارد.
خلاصه ماشینی:
1Autism Spectrum Disorder 2 neurodevelopmental disorder 3Carrington 4Watkins 5Stamou 6center for disease control and prevention (CDC) 7Christensen 8Seida 487 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٥١٣- ٤٨٦ درنتيجه از آن جايي که اختلال طيف اتيسم رشد و تکامل مهارت اجتماعي, ارتباطي و رفتاري فرد را مختل مي کند و باعث محدوديت عملکردي در حيطه هاي مطرح شده و موفقيت تحصيلي افراد مي شود و از سوي ديگر ارزيابي ويژگي هاي روانشناختي دانش آموزان طيف اتيسم با توجه به چالش هاي اين اختلال از اهميت قابل توجهي برخوردار است ؛ مقاله حاضرقصد دارد به بررسي رابطه بين هوشبهر نوجوانان طيف اتيسم با اختلال رفتاري و انگيزش تحصيلي با استفاده از روش توصيفي از نوع همبستگي بپردازد.
به منظور پيش بيني تغييرات مشکلات عاطفي از ديدگاه معلمان و به منظور بررسي رابطه بين هوشبهر اتيسم و آن از رگرسيون خطي استفاده شده است که نتايج آن به شرح ذيل ميباشد: جدول ١- مشخص کننده هاي کلي تحليل رگرسيون شاخص آماري ضريب همبستگي تعديل شده F سطح معني داري مدل رگرسيون 0/99 0/001 -0/017 0/001 0/001 1 1 Vidal 2 Walton 493 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٥١٣- ٤٨٦ جدول ١- ضريب همبستگي بين هوشبهر اتيسم ومشکلات عاطفي از ديدگاه معلمان را نشان ميدهد.
به منظور پيش بيني تغييرات مشکلات مقابله اي از ديدگاه معلمان و به منظور بررسي رابطه بين هوشبهر اتيسم و آن از رگرسيون خطي استفاده شده است که نتايج آن به شرح ذيل ميباشد: جدول ٩- مشخص کننده هاي کلي تحليل رگرسيون شاخص آماري ضريب همبستگي R٢ تعديل شده F سطح معني داري مدل رگرسيون 0/118 2/517 0/025 0/042 0/204 1 496 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٥١٣- ٤٨٦ جدول ٩- ضريب همبستگي بين هوشبهر اتيسم ومشکلات مقابله اي از ديدگاه معلمان را نشان ميدهد.