چکیده:
زمینه و هدف: بازی میتواند بیش از یک سرگرمی ساده باشد و برای درمان کودکان دارای مشکلات اجتماعی و رفتاری یاری برساند. از همین رو هدف از پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی بازیدرمانی بر بهبود رشد اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی بود.
روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دارای مشکلات رفتاری در مرکز بازپروری سادات واقع در منطقه 2 تهران بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک 4 تا 6 سال که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزارها شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری شهیم و یوسفی (1378) و مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1953) استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که بازیدرمانی بر کاهش مشکلات رفتاری در کودکان (شامل نقص توجه، ترس، رفتار اجتماعی و پرخاشگری) و رشد اجتماعی تاثیر معناداری دارد.
نتیجهگیری: در کودکانی که دارای مشکلات رفتاری میباشند، بهکارگیری بازیدرمانی در کاهش و تقلیل ترس، نقص توجه، بهبود رفتارهای اجتماعی مثبت، کاهش پرخاشگری و نیز افزایش و بهبود رشد اجتماعی کودک موثر بوده و بهعنوان یکی از روشهای درمانی پیشنهاد میگردد.
خلاصه ماشینی:
در اين نوع درمان از روش هايي مانند خودنظارتي و فنون مديريت وابستگي ازجمله تقويت مثبت ، شکل دهي، خاموش سازي و سرمشق دهي استفاده ميشود که رشداجتماعي و بهبود مهارت هاي اجتماعي در راستاي کاهش مشکلات رفتاري و سازگاري ازجمله اهداف نهايي آن است (ملاعلي و همکاران ، ١٣٩٤؛ اکبري و رحماني، ١٣٩٤).
از اين رو، پژوهش هاي مختلفي در حوزه بررسي تأثير آموزش بازيدرماني بر کاهش مشکلات رفتاري و بهبود 1 مهارت هاي اجتماعي کودکان در سنين مختلف و گروه هاي مختلف انجام شده است .
بررسي نتايج اين پژوهش بيانگر آن است که آموزش بازيدرماني منجر به کاهش مشکلات رفتاري و مؤلفه هاي آن ازجمله پرخاشگري و بيش فعالي، اضطراب و افسردگي، ناسازگاري اجتماعي، رفتارهاي ضداجتماعي و کمبود توجه در کودکان پيش دبستاني ميشود.
[The efficacy of cognitive behavioral play therapy on the reduction of aggression in preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder (Persian)].
[The effect of play therapy with a cognitive approach - behavioral Mayknbam reduce shyness and social withdrawal Malekshahy city school students (Persian)].
[Positive social behavior efficacy of play therapy on progress of pre-school children (Persian)].
[Effectiveness of group play therapy on behavior problems in preschool children (Persian)].
Therefore, the aim of this study was to explain the effectiveness of play therapy on improving social development and reducing behavioral problems in preschool children.
Keywords: Play Therapy, Social Development, Behavioral Problems, Children 689