چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب مادران دانشآموز مبتلا شده به کرونا بوده است. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش مادران دانشآموز مبتلا شده به کرونا در شهر اسلامشهر در سال 1399 بوده است. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش مقیاس اضطراب کرونا بود. نمونه پژوهشی بهصورت روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پس از اجرای پرسشنامههای متغیر وابسته 30 نفر بهطور تصادفی در دو گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه دوساعته بهصورت یک جلسه در هفته بهصورت حضوری و آنلاین تحت آموزش طرح درمانی شناختی مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفتند. ولی در مورد گروه کنترل، هیچ آموزشی در طول دوره تا زمان گرفتن پسآزمون صورت نگرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافتهها نشان داد که میانگین نمرات اضطراب کرونا بعد از دوره آزمایشی کاهش پیدا کرده است. بنابراین درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب مادران دانشآموز مبتلا شده به کرونا تاثیر دارد.
واژههای کلیدی:
خلاصه ماشینی:
بنابراين پژوهش حاضر به دنبال پاسخ اين سوال است که آيا درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب مادران دانش آموز مبتلا شده به کرونا تأثير دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل ميباشد.
1. anxiety Inventory Beck 824 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٨٢٨- ٨٢٢ جدول ١: شاخص هاي گرايش مرکزي و پراکندگي نمره اضطراب ميانگين انحراف استاندارد متغير گروه نوبت اجرا آزمايشي پيش آزمون 5/86 38/75 (١٥=n) پس آزمون 4/11 21/35 اضطراب گواه پيش آزمون 5/35 36/86 (١٥=n) پس آزمون 5/67 35/42 در جدول ١ميانگين متغرهاي پژوهش در دو گروه آزمايش و کنترل و در دو بخش پيش آزمون – پس آزمون آمده است .
فرضيه : درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب مادران دانش آموز مبتلا شده به کرونا تأثير دارد.
825 بحث و نتيجه گيري فرضيه : درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب مادران دانش آموز مبتلا شده به کرونا تأثير دارد.
بنابراين درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب مادران دانش آموز مبتلا شده به کرونا تأثير دارد.
در تبيين نتيجه ي به دست آمده از آزمون فرض فوق ، مبني بر تأثير شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش بر اضطراب مادران دانش آموز مبتلا شده به کرونا مي توان به خصوصيات و ويژگي هاي اين درمان اشاره کرد.
Therefore, mindfulness-based cognitive therapy has an effect on the anxiety of mothers of students with coronary heart disease.
Keywords: Mindfulness Based Cognitive Therapy, Anxiety Of Student Mothers With Coronary Heart Disease.