چکیده:
با پیشرفت فنّاوری و به دنبال آن ارتقای سطح دانش غیررسمی، به روشهای تدریس نوین بهمنظور بازدهی و بهرهوری هرچهتمامتر فرایند آموزش در مدارس نیاز است. لذا نگارندگان تصمیم به ارائه مطالعه حاضر باهدف آشنایی با شیوه نوین تدریس، تدریس مشترک و تبیین تفاوت آن با یادگیری مشارکتی که بهاشتباه این دو شیوه در بین عموم یکسان تلقی میگردند و همچنین نمایان کردن میزان اثربخشی این دو شیوه تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و میزان بازدهی فرایند تدریس گرفتهاند. تدریس مشترک، مربیگری یا تدریس بر پایه تقسیمکار، غالبا مابین دو معلم است؛ که مشترکا درکلاسی واحد مشغول به تدریساند و یادگیری مشارکتی عبارت است از روشی که در آن دانش آموزان با قرار گرفتن در گروههای کوچک محتوای درسی را با کمک یکدیگر یاد میگیرند؛ در این جریان معلم نقش هدایت کننده، تسهیل گر و منبع اطلاعات را بر عهده دارد. این دو شیوه بر پایه تحقیقات انجامشده داخلی و خارجی تاثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارد. در این مقاله به روش کتابخانهای به بررسی دو شیوه تدریس مذکور پرداختهشده است و نتایج حاصله با نتایج تحقیقات ماقبل همسو است. در مقاله حاضر سعی بر آن است که ضمن فهم تفاوت این دو شیوه تدریس، موجبات آشنایی و علاقهمندی دانشجو معلمان با این دو شیوه تدریس فراهم گردد و در آیندهای نهچندان دور دانشجو معلمان، شیوه تدریس مشترک را نیز در کنار شیوه یادگیری مشارکتی در مدارس بهکارگیرند. لازم به ذکر است تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است.
خلاصه ماشینی:
تدريس مشترک، مربيگري يا تدريس بر پايه تقسيم کار، غالبا مابين دو معلم است ؛ که مشترکا درکلاسي واحد مشغول به تدريس اند و يادگيري مشارکتي عبارت است از روشي که در آن دانش آموزان با قرار گرفتن در گروه هاي کوچک محتواي درسي را با کمک يکديگر ياد ميگيرند؛ در اين جريان معلم نقش هدايت کننده ، تسهيل گر و منبع اطلاعات را بر عهده دارد.
1- Thames,& Pearls 2 -Oyedegi 3-Uwameiye,&Ojikutu 4 -Ndagana,&Onifade 5 - Alexander 6 - Slavin 998 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٠٠٨- ٩٩٧ ارتقاي روابط اجتماعي: هدف گسترش روابط اجتماعي فراتر از سطح تحصيلي، محلي و خانوادگي است و همکاري گروهي در وظايف عمومي را فراهم ميکند.
پژوهش هاي داخلي و خارجي گوياي اثربخشي روش تدريس مشترک برافزايش فهم دانش آموزان و نگهداري مطلوب و توانمند نمودن آن ها براي دستيابي به پيشرفت تحصيلي بوده است (علي اسماعيلي ١٣٨٥).
(محمودي، فتحي آذر و اسفندياري، ١٣٨٨ به نقل از نصيري، خيرخواهان ، چتري،١٣٩٤) اديب فر (١٣٩٦) در مطالعه اي نشان داد که شيوه هاي تدريس نوين (حل مسئله ، نمايش علمي، پروژه ، بحث گروهي و يادگيري مشارکتي) بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد.
Co-teaching in middle school classrooms under routine conditions: Does the instructional experience differ for students with 1006 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٠٠٨- ٩٩٧ disabilities in co-taught and solo-taught classes?