چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی بازیهای حرکتی کودکانه و خاک درمانی بر بهبود بیش فعالی دانش آموزان مقطع دبستان شهر آسمانآباد با روش پژوهش کمی، شبه آزمایشی صورت گرفته است. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش ۲۰ نفر از دانشآموزان دبستانی شهر آسمانآباد بهعنوان جامعه انتخاب و به دو گروه ۱۰ نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اختلال کمبود توجه سوانسون و نولان پلهام که در ایران توسط صدرالسادات و همکاران (۱۳۸۶) هنجاریابی شده استفاده شد. همچنین دو پروتکل خاک درمانی و بازیهای حرکتی کودکانه به کار گرفته شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی نظیر روش تجزیه وتحلیل کوواریانس استفاده شد. نمرات به دست آمده برای گروه آزمایش در پسآزمون تغییر معناداری را نسبت به گروه کنترل نشان داد که مقدار سطح معناداری برابر 0. 00 میباشد. (p <0. 05). نتایج این پژوهش نشان داد اگر بتوان به غنیسازی محیط و رواج بازیهای انفرادی و گروهی و حرکتی اقدام نمود به رشد و بهبود توجه کودک کمک خواهد شد. لذا میتوان از خاک درمانی و بازیدرمانی برای کنترل بیش فعالی استفاده کرد و کودک را از حالت اختلال و آشفتگی به حالت نرمال انتقال داد و باعث تقویت توجه و تمرکز کودک شود.
خلاصه ماشینی:
با استناد به اينکه آموزش 1240 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٢٥١- ١٢٣٩ گل درماني ميتواند موجب افزايش مهارت هاي ادراکي و همچنين تقويت حافظه و توجه شده و يادگيري را در کودکان ارتقا ميدهد (آنرياس ، ٢٠٠٥)و با توجه به پيامدهاي بسياري که اختلال نقص توجه براي مبتلايان به همراه دارد و اثرات جانبي داروهايي که براي درمان اين اختلال استفاده ميشود، اين مطالعه با هدف بررسي اثربخشي بازيهاي حرکتي کودکانه و خاک درماني به طور همزمان که جذابيت بيشتري براي کودکان دارند بر بهبود نشانه هاي اختلال نقص توجه / بيش فعالي صورت گرفته است .
با توجه به تاثيري که اختلال بيش فعالي در عملکرد و شخصيت يک فرد دارد براي رفع آن بايد چاره اي انديشيد، حال با در نظر گرفتن اين که پژوهشي که تاثير خاک درماني و بازيدرماني را به طور همزمان بر بهبود بيش فعالي مورد توجه قرار داده باشد يافت نشد، از اينرو پژوهش حاضر در پاسخ به اين سوال است که آيا بازيدرماني و خاک درماني به طور همزمان در درمان نقص توجه کودکان موثر است ؟ پيشينه پژوهش مختصري از نتايج به دست آمده در پژوهش هاي قبلي انجام شده توسط ساير پژوهشگران به شرح زير آمده است : - اماني (١٣٩١) در پژوهش خود تحت عنوان تاثير بازيهاي حرکتي کودکانه بر بهبود نشانگان بيش فعالي بر روي کودکان ٨ تا ١١ ساله شهر کرمانشاه به اين نتيجه دست يافت که بازيهاي حرکتي در کودکان مبتلا به بيش فعالي به بهبود نشانگان آنها منجر ميشود.