چکیده:
این مقاله اثرات تنظیم قیمت انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل را بر تقاضای خانوارها در ده کوانتایل مجزا طی سالهای 83-96 از طریق رگرسیون کوانتایل بررسی میکند. نتایج حاکی از آن است که، علامت کششهای قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تایید میباشند. دو گروه مذکور در تمامی کوانتایلهای مصرفی، جانشین هیکس آلن میباشند و در صورتی که قیمت یکی از این دو گروه افزایش یابد و نیز اگر این افزایش قیمت با جبران مصرف کننده همراه شود، انتظار میرود که تقاضا برای گروه دیگر کالایی افزایش یابد. به علاوه دو گروه کالایی انرژی خانگی و سوختهای حمل و نقل برای همه کوانتایلهای مصرفی به صورت کالای لوکس ظاهر شدهاند. همچنین بیشترین درصد کاهش مصرف در اثر افزایش یک درصدی قیمت سوخت پس از جبران مصرفکننده، مربوط به کوانتایل 1 یعنی کم مصرفترین خانوارها بوده و کمترین آن مربوط به کوانتایل 8 یعنی کوانتایل پرمصرف میباشد. لیکن کمترین درصد کاهش مصرف انرژی خانگی در اثر افزایش یک درصدی قیمت آن پس از جبران مصرفکننده، در کوانتایل کم مصرف 2 و بیشترین آن در کوانتایل پرمصرف 7 اتفاق افتاده است.
This paper evaluates the effects of price regulation of housing energy and transport fuels on houshold demand in 10 separate quantilesby quantile regression approach. According to the results, the sign of the own price elasticity is theoretically expected. These two categories of goods are the Hicks-Allen Substitutes and if the consumer is compensated, it is expected that increasing the price of one group of goods increases the demand for another group of goods. Meanwhile these 2 groups of energy have appeared as a luxury good in all quantiles. Also The highest percentage of consumption reduction due to a 1 percent increase in fuel price is in quantile 1 that is the households in the lowest consumption quintile and the least one is for quantile 8 that is the high consumption quantile . But the least percentage of consumption reduction of housing energy after compensation is in low consumption quantile 2 and the most one is for high consumption quantile 7.