چکیده:
در این مطالعه با استفاده از آمارهای هفتگی قیمت در سالهای 1393-1392، چگونگی انتقال قیمت و رابطة علیت میان سطوح مختلف بازار گوشت گوسفند و گاو در استان آذربایجانشرقی بررسی شده است. مطابق نتایج آزمون ریشة واحد دیکی فولر تعمیمیافته، هر دو سری قیمت خرده فروشی و سرمزرعه انباشته از درجة یک هستند و نتایج آزمون همانباشتگی جوهانسن جوسیلیوس بیانگر همجمعی میان دو سری قیمت است. نتایج آزمون علیت برای گوشت گوسفند حاکی از آن است که هیچ علیتی میان قیمت سرمزرعه و خرده فروشی گوسفند وجود ندارد. از طرفی علیت یک طرفهای از طرف قیمت سرمزرعه به قیمت عمده فروشی وجود دارد. ازسویی میان قیمت عمدهفروشی و خرده فروشی رابطة علیت یک سویه ازسمت قیمت عمده فروشی به خرده فروشی وجود دارد. نتایج تخمین علیت گرنجر برای بازار گوشت گاو نشانگر آن است که علیت یکطرفهای از طرف قیمت سرمزرعه به قیمت خردهفروشی وجوددارد. همچنین میان قیمت عمدهفروشی و سرمزرعه شاهد رابطه علیت دوسویهای هستیم. از طرفی میان قیمت عمدهفروشی و خردهفروشی علیت یکطرفهای از طرف عمدهفروشی به خردهفروشی وجود دارد.
In this study, using weekly data price For the period 2013-2014, the price transformation and causality relationship between different levels of mutton and beef market in East Azerbaijan province was investigated. According to the results of the generalized Dickey Fuller unit root test, both retail and farm price series are aggregate from one degree, and the Johansen Jocilius coefficient test results indicate a coincidence between the two price series. The results of the causality test for mutton indicate that there is no causality between farm and retail price. On the one hand, there is a one-way causality from the price of the farm to the wholesale price. On the one hand, between wholesale and retail prices, there is a causal relationship between wholesale and retail prices. The results of Granger causality estimation for the beef market indicate that there is unilateral causality from the farm price to the retail price. We also see a causal relationship between the wholesale price and the farm. On the other hand, there is a unilateral causality between the wholesaler and the retailer from the wholesaler to the retailer.