چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی بهینه مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر ایران با رویکرد توسعه پایدار بوده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، روش تحقیق آمیخته محسوب می گردد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی پژوهش با توجّه به اهداف و سؤالهای پژوهش از روش نظریّه پردازی داده بنیاد استفاده شده است. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی اغلب مصاحبه میباشد. جامعه آماری در مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیرانی که دارای تحصیلات عالی و با مسئولیت اجتماعی آشنایی کامل دارند، بوده است و تعداد ده نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهگیری تا زمانی ادامه پیدا میکند که فرایند اکتشاف به نقطه اشباع نظری برسد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی، شامل کلیه کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی بوده است. تعداد 166 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بر اساس رده سازمانی از بین کلیه کارکنان انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با 72 گویه استفاده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی بر اساس روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SMART PLS استفاده شد. انجام کدگذاری های سه گانه باز، محوری و انتخابی، منجر به شکل گیری 150 کد مفهوم انتزاعی و 22 مقوله کلی شد. بر اساس نتایج بدست آمده از مدل نهایی، عوامل مداخله گر تاثیر منفی و معناداری بر راهبردها دارد؛ در حالی که تاثیر شرایط علی بر راهبردها مثبت و معنیدار بوده است. همچنین شرایط زمینه ای اثر مثبت و معناداری بر راهبردها دارد و همچنین راهبردها نیز اثر مثبت و معناداری بر پیامدها دارد.
خلاصه ماشینی:
Wu, Fang, Liao, Xue, Li, & Wang 3 Famiyeh 4 Di Gerio, Fiorani, & Paciullo 5 Tomislav این است که به شکل همزمان اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را دنبال میکند و بدین ترتیب توازنی مناسب بین اقدامات اقتصادی سازمان و حمایت از جامعه و محیط زیست را ایجاد میکند.
1 Silvestre & Ţîrcă 2 Xia, Olanipekun, & Chen 3 López-Morales, Huerta, Andrade, & Zarrabal 4 Acciaro با توجه به آخرین گزارشات سازمان ملل ، سازمان بین المللی بنادر و دریانوردی ١، به منظور آشکارسازی مسئولیت اجتماعی به عنوان ابزار توسعه پایدار٢، اعلام می شود که تا کنون کارهای اندکی در مورد رابطه بین مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار، و به طور اخص ، نقش مسئولیت اجتماعی در دسترسی به پایدارپذیری در بنادر جهانی انجام شده است .
در این مطالعه که از طریق مصاحبه یا ٢٢ نفر از مدیران بنادر شمال روسیه انجام شد، نشان داده شد که سطح حاکمیت شرکتی و همچنین نحوه مدیریت منابع انسانی مهمترین عوامل موثر بر تحقق 1 Klimek & Dąbrowski 2 Gdynia 3 Tsvetkova مسئولیت پذیری اجتماعی بنادر هستند که خود زمینه ای برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار را فراهم میکند.
1 Rodriguez-Fernandez 2 Milfelner, Potočnik, & Žižek 3 Jolink, & Niesten با توجه به نتایج بدست آمده در پژوهش حاضر، برای بهبود مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه پایدار پیشنهاد می شود: -توانمند سازی جامعه محلی با حمایت از خرید و توسعه محصولات ساحلنشینان باعث اشتغال ذایی و افزایش کیفیت زندگی مردم محلی شود.