چکیده:
هدف از مقالۀ حاضر، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش و روحیۀ کارآفرینی دانشجویان دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی تهران است. بدین منظور از بین کلیۀ دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی90-89؛ (N=650)، 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. روش مطالعه در این پژوهش آزمایشی و طرح مورد استفادۀ پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. ابزار مورد استفاده شامل آزمون نگرش کارآفرینانه رابینسون و پرسشنامۀ روحیۀ کارآفرینی آقایی بوده است. دادههای جمع آوریشده با استفاده از آزمون تی استیودنت و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است که آموزش کارآفرینی بر نگرش کارآفرینی و روحیه کارآفرینی دانشجویان، تأثیر مثبت دارد، همچنین یافتهها نشانگر رابطهای معنادار بین نگرش کارآفرینی و روحیۀ کارآفرینی عمومی دانشجویان است. براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت، کارآفرینی امری قابل آموزش است، که میتوان از طریق آموزش، تاثیرات مثبتی در روحیۀ کارآفرینی دانشجویان ایجاد نموده، علاوه بر شکلدهی به نگرش دانشجویان، آن را تقویت کرد.
The research purpose is to examine the impact of entrepreneurship training on entrepreneurial attitude and spirit of the students of the Faculty of Educational Science and Psychology of Kharazmi University of Tehran in the academic year 90-89; (N = 650). 30 students were selected using cluster random sampling method and then were randomly grouped into experimental and control groups. The Study method in this paper was experimental and the design used is pretest - posttest control group. The tools used in this study are Robinson and Aghai entrepreneurial attitude test questionnaire. Data was collected using the T-test and Pearson correlation coefficient and were analyzed using software spss18 .The results indicate that entrepreneurship training has a positive impact on the entrepreneurial attitude and spirit of the students; the findings also show a meaningful relationship between the general entrepreneurial attitude and entrepreneurial spirit of students. It can be concluded from the findings that entrepreneurship is teachable, and through entrepreneurship training a positive impact can be made on the students’ entrepreneurial spirit as well as forming and strengthening their attitudes.
خلاصه ماشینی:
بر همین اساس ن 6 Ahepherd"/> Ahepherd"/> (1999) نیز نشان داد که آموزشهای کارآفرینی بر نگرش خاص به کارآفرینی تأثیرگذار بوده و این نگرشها قصد کارآفرینی را در فراگی 7 amp; Shepherd"/>amp erd"/>، 1999) با توجه به اینکه نیروی انسانی کارآمد و متخصص، یکی از اساسیترین شاخصهای توسعه یافتگی کشورها محسوب میشود(ریاحی، 1386)، و از آنجایی که کارآفرینی در کشور ما پدیده ای نو و جدید است، ترویج و اشاعه مفاهیم و راهکارهای علمی اشتغال و کارآفرینی در جامعه و به خصوص در محیطهای دانشگاهی و در رابطه با دانشجویان به عنوان نسل فرهیخته یک ضرورت به شمار میرود، بنابراین در این پژوهش به بررسی تأثیرآموزش کارآفرینی برنگرش و روحیۀ کارآفرینی دانشجویان دانشگاه خوار اخته میشود.
بین نگرش کارآفرینانه و روحیه کارآفرینی دانشجویان، ارتبا Jain & Gergeb Vesper Vesper Agren & Fishbin Agren & Fishbein Dauglas & Ahepherd Douglas & Shepherd روش شناسی این پژوهش، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است که در آن اثر آموزش کارآفرینی بر نگرش و روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه خوارزمی مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودند، است (650N=)، که از این تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند، که پس از اجرای پیش آزمون به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند.