چکیده:
پژوهش شبه آزمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی بر میزان یادگیری کارآموزان حرفۀ رایانۀ کار ICDL درجۀ دو آموزشگاههای فنی و حرفهای استان کردستان انجام شده است. 140 نفر از کارآموزان در دو گروه آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به پاسخدهی مربیان به یک پرسشنامۀ محققساخته مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. ابتدا پیشآزمون در هر دو گروه انجام گرفت و سپس طی جلساتی آزمونهای تکوینی شامل پرسشهای چندگزینهای طی سه نوبت بر روی آزمودنیها در گروه آزمایش اجرا شد. در این مدت گروه گواه هیچگونه آزمونی دریافت نکرد. در نهایت، در هر دو گروه، پسآزمون اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشاندهندۀ تأثیر مثبت ارزشیابی تکوینی بر میزان یادگیری کارآموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بوده است. این پژوهش، بر اهمیت انجام ارزشیابی تکوینی تأکید دارد و راهکارهایی را پیشنهاد کرده است.
The present quasi-experimental study was conducted to examine the effects of formative assessment on the learning level of second degree ICDL operator trainees of technical and vocational training centers in Kurdistan province. 140 trainees were studied in experiment and control groups and also evaluated in term of trainerchr('39')s responses to questionnaires made by researcher. Initially, pre-test was done in both groups and then during the sessions, formative tests including multiple-choice were given to testers 3 times in experiment group. In this period, no test was done in control group and finally, in both groups, post test was given. The results indicate the positive effects of formative assessment on the learning level of experiment group in comparison with control group. This study emphasizes on importance of formative assessments and recommends guidelines.
خلاصه ماشینی:
بلاک و ویلیام در سال 1998 میگویند با وجودی که شواهد محکمی در خصوص تأثیر مثبت سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد، اما بررسیها نشان میدهند اگر شرایط برای اجرای آن در کلاس درس فراهم نباشد، معلمان علاقهای به انجام دادن آن ندارند.
Birenbaum Tishman Perkins Jay حقیقی (1384) در تحقیقی با عنوان «نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانشآموزان پایۀ دورۀ راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 84-1383» با مشخص کردن نمونهای از مدارس ابتدایی مناطق «1-5-9-12-16» آموزش و پرورش شهر تهران دست به تحقیق نیمهآزمایشی زد.
از آنجا که استفاده از آزمونهای تکوینی، به عنوان یک روش ارزشیابی، مورد قبول همۀ متخصصان امر آموزش است و با توجه به اینکه در بیشتر گروههای آموزشی، طرح درسها بدون توجه به این نوع آزمون ارائه و اجرا میشوند؛ در مطالعۀ حاضر، محققان برای تهیۀ درس و برگزاری یکی از دروس که تدریس به ایشان واگذار شده بود، به این موضوع توجه خاصی کرده و با گنجاندن آزمونهای تکوینی در طول یک دورۀ آموزشی، کوشیدهاند تا با هدایت تحصیلی دانشجویان، آنها را به مطالعه و فراگیری مستمر این درس ترغیب کنند.
متغیرهای پژوهش متغیر مستقل: ارزشیابی تکوینی بخشی از فرایند آموزشی است که در جریان آموزش جاری است و معلم با استفاده از شیوههایی مثل گفتگو، مشاهده، آزمون عملکردی، آزمون کتبی یا شفاهی و غیرۀ اطلاعاتی را در زمینۀ آموختههای دانشآموزان در راستای هدف آموزشی مورد نظر گردآوری میکند، سپس با توجه به این اطلاعات و اهداف آموزشی و همچنین تجارب قبلی دانشآموزان به جزئیات پیشرفت دانشآموزان، بهبود و اصلاح یادگیری آنان یا اصلاح آموزش مبادرت میورزد و مرحلۀ بعدی آموزش را طراحی میکند.