چکیده:
عدم موفقیت اجرای بسیاری از تئوریها و فرایندهای مدیریتی همواره یکی از دغدغههای مدیران و پژوهشگران بوده و این امر کاربرد بسیاری از فرایندها را با مشکل مواجه کرده است. پژوهش عملی بهعنوان روشی کاربردی منجر به تسهیل تغییر و ارتقاء این فرایندها در سازمانها شده است. در این مقاله، روش پژوهش عملی و علت موفقیتآمیز بودن آن در بهبود تغییر و کیفیت اقدامات مدیریتی توضیح داده میشود. مقاله فوق از نوع مروری بوده و در تدوین آن از جستجوی کتابخانهای و اینترنتی در کتب و مقالات مربوطه منتشرشده 2015 - 1991 استفادهشده است. بررسی مطالعات انجامگرفته با روش پژوهش عملی نشان میدهند که این روش سبب بهبود اجرای فرایندها، کار گروهی، ارتباطات درونسازمانی و ارتباطات بین دانشگاه و صنعت و عملکرد میشود. همچنین این شیوه دیدگاهی مناسبتر نسبت به نیازهای آموزشی کارکنان برای مدیران فراهم میکند و میتواند بهعنوان روش مفیدی بهمنظور بکار گرفتن نظریهها در سازمان مطرح شود.
Failure to implement many of the theories and management processes has always been a concern for managers and researchers, and this has made application of many processes difficult. Practical research, as an applied method, has facilitated the change and promotion of these processes in organizations. In this paper, the practical research method and the reason for its success, in improving the change and quality of management measures, are explained. The above article is a review type and it has been used to compile library and internet searches in books and related articles published in the period 2015 - 1991. The study of the studies, carried out by the practical research method, shows that this method improves the implementation of processes, teamwork, intra-organizational communication, and communication between the university and industry and performance. It also provides a more appropriate view of staff training needs for managers and it can be used as a useful way to apply theories in the organization.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت -کارشناس و مربی سازمان فنی و حرفهای کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، تهران، ایراندریافت مقاله : 19/01/96 تصویب نهایی : 25/03/96 مقدمه وجود تغییرات متعدد محیطی شرایطی را ایجاد میکند که سازمانها ناگزیر برای ادامه بقا نیازمند همسو شدن با این تغییرات هستند و بهترین گزینه برای مقابله با ابهامات محیطی، توسعه فرآیندهای سازمانی است که در قالب تغییرات ساختاری، فرهنگی، تکنولوژیکی و رفتاری ظهور مییابد.
عدهای از محققان بر این باورند که در سال 1945 برای اولين بار مفهوم پژوهش عملی توسط جان کولیر به کار گرفته شد (پویا و اخروی، 1388: 82) به اعتقاد برخی دیگر جان دیویس در سال 1920 آغازگر پژوهش عملی بوده است (نامداری پژمان و همکاران، 1392: 196) اما عدهای بر این عقیدهاند که کرت نوین را به دلیل اقداماتی که بهواسطه بهکارگیری دانش علمالاجتماع برای حل مشکلات اجتماعی، نظیر تعارض بین گروهها و تغییر عادات غذاخوری در زمان جنگ انجام میداد را میتوان پدر پژوهش عملی دانست (الوانی و داناییفرد، 1381: 9).
به اعتقاد محقق این ابزار جهت تشخیص Graveen Cox Grubbs allegory Delaware اینکه چگونه سیستمهای گوناگون معنایی در اجتماع منجر به اقدامات افراد میشوند بسیار سودمند است و بر این اساس میتوان به ابعاد فرهنگی در هنگام پژوهش عملی پی برد.
وی در پایان به این نتیجه میرسد که، چرخه پژوهش عملی میتواند بهعنوان شیوهای غنیتر برای اجرای حلقه برنامه، انجام، ارزیابی و اقدام مدیریت کیفیت جامع در نظر گرفته شود.
این م Coghlan & Coughlan Persikll Takey & de Carvalho Rejas-Muslera شیوه پژوهش عملی در بزرگترین شرکت رادیوتلویزیون در اسپانیا (RTVE) انجام گرفت.