چکیده:
جنبش جلیقه زردها در فرانسه معرف نوعی کسری دموکراتیک و بحران نمایندگی دولت است. شاید کاربرد عبارت «بحران در نظام نمادین» برای توصیف وضعیت کنونی فرانسه مناسبتر باشد. این مفهوم توسط «پیر بوردیو» مطرح شد. کنش اجتماعی در معرفتشناسی بوردیو در وهله اول تحت عنوان دوگانه «هیسترسیز» و «دوکسا» صورتبندی میشود و در وهله دوم ماهیت طبقاتی دارد. حال پرسش این است که بحران نظام نمادین چگونه منجر به شکلگیری جنبش جلیقه زردها در فرانسه شد؟ میتوان این فرضیه را طرح کرد که تضعیف قدرت نمادین سبب تردید در دوکسا بهعنوان عنصر مشروعیت دولت از یکسو و پیدایش هیسترسیز در جامعه از سوی دیگر شد؛ که ماحصل آن جنبش جلیقه زردها بود. این پژوهش در قسمت چارچوب نظری و روششناسی از نظریه پراکسیلوژی بوردیو بهره برده است. طبق نظریه بوردیو، خصلت، سرمایه و میدان شاخصهای اصلی نظام نمادین هستند و بحران در نظام از میان آنها آغاز میشود. پس از بررسی سه شاخص مذکور، مشخص شد که سرمایه نمادین در فرانسه تضعیف شده و این مسئله توان دولت در اعمال خشونت نمادین را تحت تأثیر قرار داه است. این کاستی، دوکسا را که در فرانسه در قالب نئولیبرالیسم ظاهر شده است؛ نزد شهروندان زیر سوال برده و منجر به پیدایش و تداوم جنبش گردیده است. روش گردآوری دادهها در این پژوهش کتابخانهای و مشاهده میدانی است.
The yellow vest movement in France represents a kind of democratic deficit. the use of the term crisis in the symbolic system is more appropriate to describe the current situation in France. This concept was introduced by Pierre Bourdieu. In Bourdieu's epistemology, social action is formulated as the dualism of hysteria and doxa,.The question is how did the crisis of the symbolic system lead to the formation of the Yellow Vest movement in France? It can be hypothesized that the weakening of symbolic power cast doubt on both Doxa as an element of state legitimacy and the emergence of hysteria in society on the other. The result of this process was the yellow vest movement. This research has used Bourdieu's theory of praxeology in the theoretical and methodological framework. According to Bourdieu's habitus, capital and field are the main characteristics of a symbolic system, and the crisis in the system begins among them. After examining these three indicators, it was found that symbolic capital has been weakened in France, and this has affected the government's ability to use symbolic violence. After examining these three indicators, it was found that symbolic capital has been weakened in France, and this has affected the government's ability to use symbolic violence. This shortcoming has cast doubt on Doxa in France, which has manifested itself in the form of neoliberalism and has led to the emergence and continuation of the movement. The method of data collection in this research is library and field study.
خلاصه ماشینی:
حال پرسش این است که «بحران نظام نمادین چگونه منجر به شکلگیری جنبش جلیقه زردها در فرانسه شد؟» میتوان این فرضیه را طرح کرد که تضعیف قدرت نمادین5 سبب تردید در دوکسا بهعنوان عنصر مشروعیت دولت از یکسو و پیدایش هیسترسیز در جامعه از سوی دیگر شد که ماحصل آن جنبش جلیقهزردها بود.
شده و این مسئله توان دولت در اعمال خشونت نمادین 1 واژههای کلیدی: بحران نمایندگی، جلیقهزردها، جنبش اجتماعی، سرمایه نمادین، دوکسا، هیسترسیز، فرانسه تاریخ دریافت: 08/09/٩8 تاریخ بازبینی: 06/11/98 تاریخ پذیرش: 11/12/98 فصلنامه روابط خارجی، سال 12، شماره 4، زمستان 1399، صص 643-673 Symbolic Violenceتوان اعمال قدرت دولت که سبب خودکنترلی افراد و اطباقشان با منشأ خشونت خواهد شد.
میتوان این فرضیه را طرح کرد که تضعیف «قدرت نمادین» 1 سبب تردید در دوکسا بهعنوان عنصر مشروعیت دولت از یکسو و پیدایش هیسترسیز در جامعه از سوی دیگر شد که ماحصل آن جنبش جلیقه زردها بود.
objectivity Subjectivity Social Identity Approach Self-Categorization Theory بوردیو مانند مارکس، سرمایه را نه کالا، بلکه مجموعهای از روابط میداند که آن روابط تحت تأثیر نابرابری اجتماعی و بهرهکشی قرار دارد؛ اما برخلاف مارکس، فراتر از بعد مادی برای آن بعد نمادین و اجتماعی نیز قائل است.
این پژوهش با مصاحبه با افرادی از طبقات مختلف جامعۀ فرانسه انجام شد؛ اما درنهایت به خصیصهای مشترک میان همۀ آنها یعنی تهیدستی 1 رسید که به معنای وجود نوعی بیقراری روانشناختیِ منتج از فقدان اعتمادبهنفس و احساس بیمصرف بودن است (Paugam & Plessz, 2019, p.