چکیده:
از دﯾﺪﮔﺎه ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﺳﻼم ﺟﻨﮕﻞ اﻣﻮر ﻋﺎماﻟﻤﻨﻔﻌﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﺮﯾﺪن درﺧﺘﺎن و آﺗﺶزدن آنﻫﺎ و ﻧﺎﺑﻮد ﮐﺮدﻧﺸﺎن ﺣﺘﯽ در ﺷﺮاﯾﻂ ﺧﺎص را ﻫﻢ ﻣﺰﻣﻮم داﻧﺴﺘﻪ و ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ و ﻗﻄﻊ درﺧﺘﺎن را از ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﺑﺎرز ﻓﺴﺎد در زﻣﯿﻦ ﻣﯽداﻧﺪ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﺟﻨﮕﻞ در آﻣﻮزهﻫﺎی وﺣﯿﺎﻧﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای، ﻗﺮآن، ﻣﻌﺎﻧﯽ و ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﻣﻌﺘﺒﺮ و ﻣﺸﻬﻮر و رواﯾﺎت اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. آﻣﻮزهﻫﺎی وﺣﯿﺎﻧﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از ﻣﻌﺎرف اﻟﻬﯽ را ﻓﺮاروی آدﻣﯽ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ و ﻧﯿﺎزﻫﺎی واﻗﻌﯽ اﻧﺴﺎن، اﻋﻢ از ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی را ﺑﻪ ﻃﻮر ﺑﺴﯿﺎر دﻗﯿﻖ ﺑﯿﺎن ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﺑﺨﺸﯽ از اﯾﻦ ﻣﻌﺎرف درﺑﺎره اﻫﻤﯿﺖ درﺧﺘﮑﺎری و ﺣﻔﻆ و ﺣﺮاﺳﺖ از ﺟﻨﮕﻞﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﻞ ﮐﺮدن ﺑﻪ آنﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻧﺴﺎن را ﺑﺮآورده ﺳﺎزد و ﺑﺸﺮﯾﺖ را از ﺑﺤﺮانﻫﺎ، ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﺧﻄﺮات ﺑﺰرگ و اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺑﺸﺮ ﭘﺪﯾﺪ ﻣﯽآﯾﺪ از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺨﺸﯽ از ﮐﻼم ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل و ﮔﻔﺘﺎر و ﺳﯿﺮه اﻧﺒﯿﺎ اﻟﻬﯽ و اﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ (ص) ﭘﯿﺮاﻣﻮن اﻫﻤﯿﺖ درﺧﺘﮑﺎری و ﺣﻔﻆ و ﺻﯿﺎﻧﺖ از ﺟﻨﮕﻞ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﻪ زﻣﯿﻨﻪای ﺑﺮای ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﮐﺮدن ﺣﻔﻆ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺧﺪادادی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺑﯿﺎن ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪاوﻧﺪ از اﯾﻦ ﻧﻌﻤﺖ اﻟﻬﯽ ﻧﻬﺎﯾﺖ اﺳﺘﻔﺎده را ﺑﺒﺮﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﮐﺮدن ﺑﻪ آن، زﯾﺒﺎﯾﯽﻫﺎ و ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﭼﻬﺮه اﺳﻼم رﺣﻤﺎﻧﯽ را ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎن ﻧﻤﺎﯾﺎن ﺳﺎزﻧﺪ.
From the point of view of the Prophet of Islam, the forest is considered a public benefit and considers
cutting down trees and setting them on fire and destroying them even in special Conditions to be
blameworthy and considers the destruction of forests and cutting down trees as obvious examples of
corruption in the land. The purpose of this study is to investigate the necessity for forest protection in
afflatus teachings. In this article, have been used from library methods, Quranic verses, authentic and
famous meanings and interpretations, and Islamic narrations. The teachings of afflatus, present a set of
divine knowledge to man and express the real needs of man, both material and spiritual. Part of this
education is about the importance of arboriculture and the preservation and protection of forests,
which is very constructive and properly Act on them (afflatus teachings) can provide human needs and
save humanity from the great and potential crises, challenges and dangers that Man arises to destroy.
In this article, a part of the words of God Almighty and the speech and manners of the divine prophets
and the impeccable Imams (PBUH) , has been expressed about the importance of tree planting and
preservation and protection of the forest with the aim of producing culture that is the basis for
inclusive preservation of God-given resources, So that the servants of God can make the most of this
divine blessing. Also, by acting on it, show the beauties and essence of divine Islam to the world.
خلاصه ماشینی:
در آیه ۶۰ سوره نمل در رابطه با درخت آمده است: أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ (نمل/60)؛ آیا بتهایی که معبود شما هستند بهترند) یا کسی که آسمانها و زمین را آفریده؟!
همچنین در آیه ۳۵ سوره مبارکه نور نیز میفرماید: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌعَلَى نُورٍ یَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (نور/35)؛ خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته میشود که از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی؛ (روغنش آنچنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعلهور شود؛ نوری است بر فراز نوری؛ و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت میکند، و خداوند به هر چیزی داناست.
5ـ نقش درخت در زندگىِ انبياى الهى (صلوات الله عليهم) الف) در زندگى آدم (عليه السلام): در قرآن كريم در سه سوره و پنج آيه، كلمه «شجره» 6 مرتبه نقل شده كه همگى مربوط به سرگذشت حضرت آدم است: در سوره مباركه بقره آيه 35، وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ.