چکیده:
کارآفرینان موتور متحرکه توسعه اقتصادی بوده و سرعت و بهبود فعالیتهای سازمانی را افزایش خواهند داد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان کارآفرینی و مدیریت راهبردی است. روش پژوهش کاربردی از نوع اسنادی است که با بررسی کتابخانهای مدارک و اطلاعات بدست میآید. نتایج حاکی از آنست که فرایند کارآفرینی نقشی زیربنایی و مهم در اثربخشی سازمانها و یافتن تمهیدات مناسب دارد. افراد کارآفرین با ایجاد بستر مناسب، موفقیتها و توسعه سازمانی را گسترش داده و با افزایش رقابت، وجود ساختاری
منطبق بر مفاهیم کارآفرینی را رقم میزنند. نقطه تعامل کارآفرینی و مدیریت راهبردی در عرصههای سازمانی سبب ایجاد موقعیتهای ممتاز در علوم و فناوری است که منجر به مدیرانی مجهز به علوم و فنون میشود و لذا هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات سازمانی نیازمند اهدافی بلندمدت، رفتارهای فرصتجویانه و مزیتمحور است که اهداف کارآفرینانه را در سایه مدیریت راهبردی و تلاقی این دو با هم بوجود میآورد.
خلاصه ماشینی:
نقطه تعامل کارآفرینی و مدیریت راهبردی در عرصههای سازمانی سبب ایجاد موقعیتهای ممتاز در علوم و فناوری است که منجر به مدیرانی مجهز به علوم و فنون میشود و لذا هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات سازمانی نیازمند اهدافی بلندمدت، رفتارهای فرصتجویانه و مزیتمحور است که اهداف کارآفرینانه را در سایه مدیریت راهبردی و تلاقی این دو با هم بوجود میآورد.
بنابراین کارآفرینی محرکی برای توسعه است و از جمله اقدامات مدیریتی که سبب تسهیل رفتار کارآفرینانه میشود اقدامات مدیریت راهبردی است که این اقدامات در جهت تحقق اهداف سازمانی تنظیم میشود.
به شکل مشابه سازمانها با مزیتهای رقابتی موجود ولی بدون فرصتهای جدید شناسایی شده با پیگیری و استفاده از این مزیتها، سهامدارانشان را در معرض افزایش ریسک به سبب تغییرات بازار که امکان دارد نرخ ایجاد ثروت را کاهش دهد و یا حتی نرخ ثروت ایجاد شده قبلی را تقلیل دهد، قرار میدهد.
2- رشد، تغییر و انعطافپذیری: یکی دیگر از نقاط اشتراک کارآفرینی و مدیریت راهبردی است که به موفقیت سازمان کمک نموده و نیز بخشی از رویکرد کارآفرینانه هستند.
پژوهشهای صورت گرفته پیرامون مدیریت راهبردی و کارآفرینی سازمانی بر وجود عدم اطمینان طی فرایند ایجاد کسب وکار جدید به عنوان یک مانع مهم در راه موفقیت میباشد.
فرصتها بارزترین ارتباط میان کارآفرینی و مدیریت راهبردی است، شرکتها با تعیین فرصتها در محیط بیرونی خود کسب ارزش نموده و مزیت رقابتی برای استفاده از آنها ایجاد میسازند.
Strategic Management Journal.