چکیده:
بازاریابی در کسبوکارها عمدتا به عنوان فعالیتهایی در نظر گرفته میشود که محصول تولید شده یا خدمت ارائه شده را هر چه بیشتر به بازار عرضه کند، به فروش برساند و در انتها تولید کننده درامد باشد. بخش دیگری از بازاریابی که در این مقاله قصد داریم معرفی کنیم یا به عبارت دیگر نوع دیگری از بازاریابی بپردازیم.بازاریابی پایدار است .بازاریابی که ترکیبی از بازاریابی سبز،بازاریابی درونی،بازاریابی اجتماعی وبازاریابی فرهنگی است مورده پژوهش قرار گرفته به این منظور ابتدا آمیخته بازاریابی را مرور و با مهمترین
عناصر بازاریابی ترکیب وبررسی میکنیم تا در نهایت بتوانیم به بهترین نتایج دست پیدا کنیم و کسبوکار را به بهترین نسخه خود تبدیل کنیم.امروزه مقوله بازاریابی به طور معمول در توسعه پایدار نه بعنوان بخشی از مشکل بلکه بعنوان بخشی از راه حل راهبردی تلقی میگردد. با توجه به پیش بینی رشد جمعیت جهان و افزایش رشد تقاضا برای مواد غذایی و کالاهای مصرفی با توجه به محدودیتهای اکولوژی و اجتماعی موجود تامین این نیازها نمی تواند از طرق رایج و فعلی تولید و بازاریابی تامین گردد، لذا سیستمهای
بازاریابی جهت نایل آمدن به توسعه پایدار نیازمند بکارگیری استراتژیهای کسب و کار جدیدی هستند، در این مقاله استدلال می کنیم که بازاریابی پایدار دارای دو هدف مهم است: افزایش تقاضای محصولات و خدمات پایدار، امروزه پارادایم بازاریابی پایدار به عنوان مسیری امیدوار کننده برای افزایش تقاضای کلی محصولات در نظر گرفته میشود.هدف مقاله حاضر تاکید بر روابط دوسویه بین آمیخته بازاریابی و توسعه پایدار میباشد.
خلاصه ماشینی:
بررسی سوابق نیز نشان می دهد امروزه به شدت بر تعداد شرکت هایی که ضرورت نقش پایداری را تشخیص داده و وجود آن را در استراتژی های بازار خود به عنوان یک جزء مکمل الزامی شمرده اند افزوده شده است هر چند تا آغاز قرن ٢١ موضوع بازاریابی پایدار بر خلاف سایر حوزه های مدیریت در حوزه عملیاتی و نظریه پردازی کمتر مورد تاکید و توجه قرار می گرفت اما امروزه این مبحث به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و نظرات بسیاری را در حوزه تحقیق و پژوهش به خود جلب کرده و باب های جدیدی را پیرامون پژوهش های آتی به روی محققین گشوده است .
وبا توجه به اهمیت روزافزون محیط زیست وانجام اقداماتی در جهت حفاظت از محیط زیست وبه تبع اهمیت وعلاقه به امورات فرهنگی واجتماعی بر همین اساس این پژوهش به چگونگی پیاده کردن عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان واستراتژی های بازاریابی پایدار برای فروش محصول و باقی ماندن در بازار و توسعه پایدار کسب وکاررا بررسی می کند و همچنین دیدگاه مصرف کنندگان صنعت خودرورا نسبت به محیط زیست ،مسائل فرهنگی واجتماعی تشخیص داده و از آن در جهت افزایش فروش محصولات استفاده می کند.
صفوی و همکاران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق نتایج جدول (٤-١٤) و با توجه به اینکه سطح معنی داری خطای آزمون کمتر از ٠/٠٥ است ، بنابراین میتوان گفت که فرضیه دوم تایید میشود و محصول پایدار بر جدول (٤-١٤): نتایج ضریب رگرسیون تک متغیره تاثیر محصول پایدار بر رفتار مصرف کننده وتوسعه کسب وکار پایدارتاثیر مثبت معنیداری دارد.