چکیده:
پژوهش حاضر درصدد طراحی و اعتبار سنجی مدل آسیبهای فرآیند سیاست گداری فرهنگی مبارزه با فساد در سیستم اداری و مدیریت سیاسی کشور بوده است. از این منظر از راهبرد پژوهش کیفی و از تحلیل مضمون بهره گرفته است. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه استاندارد با 17 نفر از خبرگان حوزه سیاست گذاری عمومی و فرهنگی که با استفاده از روش نمونهگیری نظری انتخاب شده بودند؛ گردآوری گردید و با استفاده از روش تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین مورد تحلیل و مدل مفهومی اندازهگیری شبکهای برساخته شده است. یافتههای پژوهش کیفی نشان داد که مدل آسیبهای فرآیند سیاست گذاری فرهنگی مبارزه با فساد در سیستم اداری و مدیریت سیاسی کشور از3 مضمون فراگیر: آسیبهای سازمانی، کنشی و ساختاری، 8 مضمون سازمان یافته اصلی، 6 مضوم سازمان یافته فرعی و در نهایت با 112 مضمون پایهای به اشباع نظری رسیده است. علاوه بر آن، جهت اعتبارسنجی مضامین و مدل برساخته شده، از دو روش ارزیابی اعتبار به شیوه ارتباطی و نیز روش ممیزی و به منظور پایایی سنجی از دو روش قابلیت تکرارپذیری و نیز قابلیت انتقال یا تعمیم پذیری استفاده شده است.
The present study seeks to design and validate the social harm model of the cultural policy making process in fighting against corruption in the administrative system and political management of the country. From this perspective, this study is prepared using the strategy of qualitative research and content analysis. Research data were collected using semi-standard interviews with 17 experts in the field of public and cultural policy making who were selected using theoretical sampling method. The date were collected using the content analysis method and thematic network, the analyzed themes and the conceptual model of network measurement. The findings of the qualitative research showed that the social harm model of the cultural policymaking process in fighting against corruption in the administrative system and political management of the country has 3 comprehensive themes: organizational, action and structural damage, 8 main organized themes, 6 sub-organized themes and at last , it has reached theoretical saturation with 112 basic themes. In addition, in order to validate the themes and the model, two methods of validity evaluation have been used in the communication method and also in the audit method, and in order to test the reliability two methods of reproducibility and transferability or generalizability have been used.