چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش میانجی ترس از شکست و استرس ادراک شده در رابطه میان کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند به تعداد 6433 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 165 نفر بدست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای کمرویی چیک و بریگز(1990)، استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983)، ترس از شکست کانروی(2001) و اضطراب اجتماعی ایلینا(1996) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماریSpss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد دانشجویان دارای استرس ادراک شده بالا به دلیل خودارزیابی افراطی از عملکرد شان و اینکه تمرکز اصلی آنها بر جنبه های منفی وقایعی است که برایشان اتفاق می افتد احتمال ابتلا به کمرویی بالایی دارند،این افراد به علت ترس بالا از عدم پذیرش و ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن از سوی دیگران کمرویی بیشتری را نسبت به افراد با خود انتقادی پایین تجربه می کنند.
The aim of this study was to investigate the mediating role of fear of failure and perceived stress in the relationship between shyness and social anxiety of Payame Noor University students in Marand branch. The research method is descriptive-correlative in nature. The statistical population of the study consists of 6433 students of Payame Noor University, Marand Branch. The sample size of the research was 165 people by cluster random sampling method. Cheek and Briggs (1990) Shyness Questionnaire, Cohen et al. (1983) Perceived Stress Questionnaire, Conroy Fear of Failure (2001) and Ilina (1996) Social Anxiety Questionnaire were used to collect data. It was validated by supervisors and academic experts and their reliability was also confirmed by Cronbach's alpha coefficient test. In order to analyze the data, the structural equation technique was used using Lisrel statistical software and Spss statistical software. Findings show that students with high perceived stress due to extreme self-assessment of their performance and that their main focus is on the negative aspects of events that happen to them are more likely to develop shyness, these people due to high fear of not Acceptance and fear of being criticized by others experience more shyness than people with low self-criticism.