چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سلامت روانی در رابطه میان هوش هیجانی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی گچساران انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی گچساران به تعداد 958 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر تعیین شد که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند (1992)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1996) و پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ (1979) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد مدل از برازندگی خوبی برخوردار است؛ درنتیجه، سلامت روانی در رابطه بین هوش هیجانی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی گچساران نقش میانجی دارد. یافته های این مطالعه بر اهمیت تقویت هوش هیجانی در راستای تقویت سلامت روان و کسب موفقیت های تحصیلی یادگیرندگان تاکید دارد.
The aim of this study was to investigate the mediating role of mental health in the relationship between emotional intelligence and academic motivation of Gachsaran pre-university students. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of this study included 958 Gachsaran pre-university students. The sample size was determined based on Cochran's formula of 274 people who were selected based on stratified random sampling method. Data collection tools included Walland Academic Motivation Questionnaire (1992), Siberia Schering Emotional Intelligence Questionnaire (1996) and Goldberg Mental Health Questionnaire (1979). Data analysis using structural equation modeling method showed that the model has a good fit; As a result, mental health has a mediating role in the relationship between emotional intelligence and academic motivation of Gachsaran pre-university students. The present study showed that the indirect effect of emotional intelligence on academic motivation in the presence of a mediating variable of mental health is 0.567 and due to the lower effect of the direct path than the indirect path, the mediating variable increases the effect and the mediating role in the present hypothesis. Confirmation occurs. As a result, mental health has a mediating role in the relationship between emotional intelligence and academic motivation of Gachsaran pre-university students.