چکیده:
در سالهای اخیر، حضور زنان در اجتماع و محیطهای کاری افزایش یافته است. با وجود این، روند ارتقای زنان به سطوح بالای مدیریتی با پیشرفتهای تحصیلیِ آنها هم خوانی ندارد و حضور زنان در سطوح عالی مدیریتی در بیشتر کشورها، بخصوص ایران، به دلیل موانع متعدد، ناچیز و کمرنگ است. هدف از این مطالعه بررسی موانع ارتقای زنان در پستهای مدیریتی از دیدگاه معلمان زن شهرستان قائمشهر میباشد. از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیهی معلمان زن شهرستان قائمشهر بوده که تعدادشان 1930 نفر میباشند. برای انتخاب نمونه از فرمول کوکران جامعه محدود به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای تعداد 320 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل دادهها از از آزمون T تک نمونهای و آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرهای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که کلیشهی جنسیتی، تبعیض جنسیتی، تضاد بین کار و خانواده، تضاد بین فرهنگ و خانواده، عدم حمایت مدیران و کارکنان، عدم حمایت خانواده، غلبه فرهنگ مردسالار، هنجارهای مبتنی بر سنتگرایی و وجود سقف شیشهای جزو موانع ارتقای زنان به پستهای مدیریتی میباشد.
In recent years, the presence of women in the community and working environments has increased. However, the process of promoting women to high levels of management is inconsistent with their academic achievement, and the presence of women at high levels of management in most countries, especially Iran, due to numerous barriers, is negligible. The aim of this study was to examine the obstacles to women's promotion in managerial positions from the viewpoint of Ms. Ghaemshahr's teachers. In terms of target, the data collection method is descriptive-survey. The statistical population of the study was all teachers of the city of Qaemshahr city who have 1930 people. To select a sample, the Cochran formula of the limited society was selected by Cluster random sampling. 320 individuals were selected. To analyze the data was used to T-test and Friedman test for ranking the variables of the research using SPSS software. The results showed that stereotypes of gender, gender discrimination, conflict between work and family, conflicts between culture and family, lack of manager and staffs support, lack of family support, The dominance of patriarchal culture, traditionalist norms and the presence of glass ceilings are obstacles to women's promotion to managerial positions
خلاصه ماشینی:
جدول مؤلفه سازی پرسشنامه پژوهش و مؤلفه و منابع کلیشه های جنسیتی | اسفیدانی (۱۳۸۱)؛ هچ (۱۳۸۷)؛ تقی زاده؛ سلطانی فسقندیس و شکری (۱۳۹۱) آقاپور؛ پازارگادی و آزادی احمدآبادی (۱۳۸۸)؛ نصرالهی (۱۳۸۹)؛ تقی زاده؛ غلبه فرهنگ مرد سالار | سلطانی فسقندیس و شکری (۱۳۹۱)؛ اسماعیل پور و تفقدی (۱۳۹۴)؛ ( & Neale Özkanli(2010 تبعیض جنسیتی جواهری و قضاتی (۱۳۸۳)؛ زنجانی و ابرون(۱۳۹۳)؛ بندل (Bendl) و (2010) Schmidt تقی زاده سلطانی فسقندیس و شکری (۱۳۹۱)؛ Cassar(2005) & Cortis عدم پذیرش مدیریت زنان توسط کارکنان تعارض بین کار و وظایف خانوادگی زاهدی (۱۳۸۱)؛ تقی زاده سلطانی فسقندیس و شکری (۱۳۹۱) بررسی موانع ارتقای زنان به پست های ...
۵. نتیجه گیری در این پژوهش موانع ارتقای زنان به پست های مدیریتی بر پایه نه مؤلفهی کلیشه جنسیت، تبعیض جنسیت، تضاد بین کار و خانواده، تضاد بین فرهنگ و خانواده، عدم حمایت مدیران و کارکنان، عدم حمایت خانواده، هنجارهای مبتنی بر سنت گرایی ، غلبه فرهنگ مردسالار و وجود سقف شیشه ای مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج به دست آمده نشان داد که مؤلفههای کلیشه های جنسیتی، غلبه فرهنگ مرد سالار، تبعیض جنسیتی، عدم پذیرش مدیریت زنان توسط مدیران و کارکنان، تعارض بین کار و وظایف خانوادگی، تضاد بین فرهنگ و خانواده، عدم حمایت خانواده، سقف شیشه ای و هنجارهای مبتنی بر سنت گرایی از جمله موانع ارتقای زنان به پست های مدیریتی می باشد که از منظر با پژوهش های سلیمان پورعمران و شیرازی (۱۳۹۶)، موسوی راد، فراهانی و بیات (۱۳۹۵)، ناصری جهرمی و همکاران (۱۳۹۴)، فراست (۱۳۹۳)، (2016)Peterson Valk Reimara, van Engen.