چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عنوان یک عامل اثرگذار در رقابت شرکت ها می باشد اثرات مثبتی را برای ذی نفعان شرکت ها از جمله مشتریان، سهامداران، دولت و نهاد های قانون گذار دارد. مسیولیت اجتماعی، فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان ها در آن فعالیت دارد در واقع مسیولیت اجتماعی رویکرد متعالی به کسب و کار است که تاثیر اجتماعی یک سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مد نظر قرار می دهد و هدف اصلی آن گردهم آوردن تمامی بخش ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با یکدیگر است تا از یک سو موجب همسویی منافک اقتصادی با محیط زیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری کسب و کار شود. محافظه کاری نیز عاملی می باشد که با مسیولیت اجتماعی می تواند در ارتباط باشد. لذا با توجه به اهمیت محافظه کاری و مسیولیت اجتماعی هدف پژوهش حاضر بررسی محافظه کاری حسابداری و مسیولیت اجتماعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی سال های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۸ به تعداد ۹۲ شرکت با روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک به عنوان حجم نمونه با انتخاب گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که محافظه کاری حسابداری و مسیولیت اجتماعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.
Corporate social responsibility as an effective factor in corporate competition has positive effects for corporate stakeholders including customers, shareholders, government and legislatures. Social responsibility is going beyond the minimum legal requirements in which organizations operate. In fact, social responsibility is a transcendent approach to business that considers the social impact of an organization on society, both internal and external, and the main goal It brings together all sectors, including government, private and volunteers, to work together to bring economic harmony into line with the environment on the one hand, and business success, growth and sustainability on the other. Conservatism is also a factor that can be associated with social responsibility. Therefore, considering the importance of conservatism and social responsibility, the purpose of this study is to investigate the conservatism of accounting and social responsibility in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Statistical population In the present study, 92 companies listed on the Tehran Stock Exchange for the period from 1392 to 1398 was selected as the sample size by systematic elimination sampling method. The results of data analysis showed that accounting conservatism and social responsibility in companies listed on the Tehran Stock Exchange there is a significant relationship.
خلاصه ماشینی:
ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ ﻛﺎري راﻫﻲ ﺑﺮاي ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺷﻚ و ﺗﺮدﻳﺪ ﻣﻮﺟﻮد درﺑﺎره روﻳﺪادﻫﺎي آﺗـﻲ اﺳـﺖ ﻛﻪ در ﺻﻮرت ﭘﻴﺮوي ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ از آن، ﻧﻪ تنها ﺑﺮ ﻣﻄﻠﻮﺑﻴﺖ Karsalari & et al Liang & et al Wang & et al Zhang اﻃﻼﻋـﺎت ﻧﻤـﻲاﻓﺰاﻳﺪ، ﺑﻠﻜﻪ راه اﻳﺠﺎد ذﺧﺎﻳﺮ ﭘﻨﻬﺎن در صورت های ﻣﺎﻟﻲ را برای مدیران و حسابداران می گشاید (انیس و همکاران 1 ، 20 > مبانی > مسئولیت اجتماعی، فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان ها در آن فعالیت دارد در واقع مسئولیت اجتماعی رویکرد متعالی به کسب و کار است که تاثیر اجتماعی یك سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مد نظر قرار می دهد و هدف اصلی آن گردهم آوردن تمامی بخش ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با یکدیگر است تا از یك سو موجب همسویی منافک اقتصادی با محیط زیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری کسب و کار شود.
کعب امیر و همکاران (1396) در پژوهشی به بررسی تاثیر مالکیت دولتی بر ارتباط بین مسیولیت پذیری اجتماعی و محافظه کاری در حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
هدف از اجرای این پژوهش تاثیر مالکیت دولتی بر ارتباط بین مسیولیت پذیری اجتماعی و محافظه کاری در حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
فرضیات این پژوهش با استفاده از روش پانل دیتا مورد آزمن قرار گرفته و نتایج نشان می دهد که مسیولیت پذیری اجتماعی با محافظه کاری حسابداری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنادار دارد.