چکیده:
مقدمه: رفتار خرید آنی میتواند، تبعات منفی بسیاری برای فرد به دنبال داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ذهن آگاهی و رفتار خرید آنی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام مصرف کنندگان و خریداران 65-18 سال شهر تهران بود که با توجه به ملاکهای ورود تعداد 242 نفر (157 زن، 85 مرد) به روش نمونهگیری هدفمند برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خرید آنی، پرسشنامه ذهن آگاهی و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان و ذهن آگاهی با رفتار خرید ناگهانی دارای همبستگی منفی معنادار هستند و راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان با رفتار خرید ناگهانی دارای همبستگی مثبت معنادار بود (01/0P <). همچنین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ذهن آگاهی و رفتار خرید آنی دارای نقش واسطهای بود.
نتیجهگیری: بنابراین از طریق طراحی برنامههای مبتنی بر بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی میتوان به اصلاح رفتار خرید آنی پرداخت.
Introduction: Impulsive buying behavior can have many negative consequences for a person. The present study was conducted to investigate the mediating role of cognitive emotion regulation strategies in the relationship between mindfulness and impulsive buying behavior. Method: The design of the present study is a correlational design. The statistical population of the present study included all consumers and buyers aged 18-65 years of Tehran who were selected by purposeful sampling method to participate in the study according to the inclusion criteria of 242 people (157 females, 85 males). The standard impulsive purchase questionnaire, mindfulness questionnaire and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) were used to collect data. Finding: Pearson correlation coefficient and path analysis method in structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed that adaptive strategies of emotion regulation and mindfulness had a significant negative correlation with sudden buying behavior and uncompromising strategies of emotion regulation had a significant positive correlation with sudden buying behavior (P Conclusion: Therefore, instant purchasing behavior can be improved by designing programs based on improving cognitive emotion regulation strategies and mindfulness.
خلاصه ماشینی:
ذهنآگاهی به معنای توجه کردن به شیوهای خاص، هدفمند، در زمان کنونی و بدون قضاوت و پیشداوری تعریف میکنند (بهرنگ، کریمی باغملک، برادران زاد و محمدی Impulse Buying Vonkeman, Verhagen & Van Dolen Su, & Lu Huang Sharma, Mishra & Arora Foroughi, Buang, & Sadeghi اساسی حضور در زمان اکنون و قضاوت نکردن اهمیت زیادی در ذهن آگاهی دارد.
در همین راستا یافته برخی از مطالعات گویای این است که آموزش ذهنآگاهی به افراد برای آگاهی یافتن لحظه به لحظه به فرایندهای روانی و احساسی خود، باعث میشود این افراد با تسلط بر عواطف و هیجانات خود در انجام تکالیف زندگی در شرایط و موقعیتهای مختلف موفقتر عمل کنند و به همین دلیل به احتمال کمتری ممکن است درگیر رفتارهای ناگهانی و بدون ت 6 man, & Roemer"/>man, & 7 Belisle & 8 Text=" Char 9 ote No="250" Text=" Soler"/>ot Park, & Dhandra Friese, Messner, C.
, & Schaffner Howells, Ives-Deliperi, Horn, & Stein Sermboonsang, Tansuhaj, Silpakit, & Chaisuwan Williams, & Grisham Peters, Erisman, & Roemer Dixon, Paliliunas, D.
بر همین اساس، هدف مطالعه حاضر، بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ذهن آگاهی و رفتار خرید آنی میب Sohn, & Choi Williams روش روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است.
میانگین، انحراف استاندارد و ضرایب همبستگی متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 05/0P به منظور بررسی نقش واسطهای راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان در رابطه ذهن آگاهی و رفتار خرید آنی از روش تحلیل مسیر استفاده شد.