چکیده:
یک سازمان برای اینکه بتواند در عرصۀ رقابت ایجادشده در عصر حاضر موفق شود، باید هم دانش خود را مدیریت کنند و هم دست به خلاقیت بزنند. مدیریت دانش فرایند کشف، کسب، توسعه و ایجاد، تعلیم و نگهداری، ارزیابی و بهکارگیری دانش در زمان مناسب توسط فرد توانمند در سازمان است و خلاقیت در تعامل فرد با محیط شکل میگیرد؛ محیط منجر به تحریک فیزیکی و اجتماعی میشود و خلاقیت را در اعضاء تقویت میکند. هدف از این مطالعه نقش مدیریت دانش با خلاقیت در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. دادههای پژوهشی پس از جمعآوری از طریق پرسشنامۀ استاندارد، با آلفای کرونباخ 945/.؛ بهوسیلۀ نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای نرمال بودن متغیرهای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد و برای تحلیل از رگرسیون کمک گرفته شد. نتایج حاصله ارتباط معنادار بین دو متغیر مدیریت دانش و خلاقیت را نشان میدهد و در صورتی که مدیریت دانش یک واحد افزایش یابد، میزان خلاقیت در میان کارکنان به میزان 696/. افزایش خواهد یافت و بالعکس.
To become successful in nowadays’ world competition, any organization should manage its knowledge and be creative. Knowledge management is the process of discovering, capturing, developing, instruction and retention, evaluating and effectively using organizational knowledge at the right time by competent people. And creativity is formed by interaction of an individual with the environment. Environment encourages people physically and socially to think in unusual and creative ways. So it supports staff’s creativity. The objective of the paper was to study the significance of knowledge management on creativity among the Iran Technical and Vocational Training Organization (Iran TVTO)’s headquarters staff. This research was implemented by using the approach of descriptive correlational design. Data, collected through a standardized questionnaire with Cronbach Alpha coefficient 0.945, were analyzed by SPPS software. The Kolmogorov-Smirnov (K-S) test was used for normality of the distribution. Watson- Camera test was used to assess independence of errors in regression. The results showed a significant correlation between knowledge management and creativity. Therefore, if the level of knowledge management in the organization increases at rate of 1.0, the level of creativity among staff will increase at a rate of 0.969 and vice versa.
خلاصه ماشینی:
سؤال شمارۀ (1): آیا مدیریت دانش با خلاقیت در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأثیر داشته است؟ با توجه به نمودار شمارۀ 4، توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال، همچنین مقدار میانگین ارائهشده در سمت راست نمودار (6.
سؤال (2): آیا مدیریت دانش با خلاقیت (افراد و گروهها) در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأثیر داشته است؟ برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد تا مشخص شود که از آزمون پارامتری استفاده کنیم یا ناپارامتری استفاده شود.
جدول (14) تحلیل واریانس مدل رگرسیونی – متغیر وابسته (ملاک = خلاقیت افراد و گروهها) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول (15) ضرایب رگرسیون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول، معادله خط رگرسیون و فرضیه آزمون رگرسیون بین دو متغیر به شکل ذیل می باشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال (3): آیا مدیریت دانش بر خلاقیت ابتکار عمل شغلی در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأثیر داشته است؟ با توجه به نمودار شمارۀ 3-1، توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال، که نشان از نرمال بودن توزیع خطاها دارد.
سؤال شمارۀ (4): آیا مدیریت دانش بر توجه به مدیریت خلاقیت و نوآوری در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأثیر داشته است؟ با توجه به نمودار شمارۀ 3-1، توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال، که نشان از نرمال بودن توزیع خطاها است.
به عبارتی دیگر، مدیریت دانش و توجه به مدیریت خلاقیت و نوآوری در میان کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نقش داشته است.