چکیده:
این پژوهش با هدف آسیبشناسی عوامل مؤثر نظام آموزشهای مهارتی بهمنظور تدوین برنامۀ راهبردی توسعۀ این آموزشها در استان مازندران انجام شد. روششناسی پژوهش بر گرفته از رویکرد تلفیقی، (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از روش برخاسته از دادهها و تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش توصیفی استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل خبرگان حوزۀ آموزشهای مهارتی استان در معیار ارزیابی بیرونی و کارشناسان ادارۀ کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران بر اساس معیار درونی در سال 1393 انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاری بهمنظور تعیین مؤلفهها و آسیبهای مترتب بر اجرای آموزشهای مهارتی و پرسشنامه بهمنظور امتیاز و رتبه به هر مؤلفه انجام گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از وجود آسیبهای متعدد در هر دو نوع بیرونی و درونی ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای بود. مهمترین این آسیبها، عدم هماهنگی آموزشها با نیاز بازار کار، کمبود افراد متخصص برای ارائۀ برخی از آموزشهای مهارتی، کمبود تسهیلات مالی و اعتباری است، از دیگر آسیبها عدم به روز رسانی امکانات و تجهیزات موردنیاز آموزش، عدم مواد مصرفی مکفی برای انجام کارهای کارگاهی و همینطور عدم حمایت از افراد کارآفرین و نخبۀ مهارتی است.
This study aimed to investigate the pathology of significant factors of skills training in order to develop a strategic development plan for this training in Mazandaran province, Iran. Research methodology was an integrated approach (qualitative and quantitative). Content analysis and descriptive data were respectively used in qualitative and quantitative methods. The research population involved provincial skill training chief experts for the external assessment and Mazandaran Technical and Vocational Training (TVT) Head Office’s experts for the internal assessment in 2014-2015. To determine components/ factors and ills in skill training implementation, semi-structured interviews and for scoring and ranking the factors, a questionnaire were developed as data collection tools. Findings showed that there are multiple ills and injuries to both external and internal factors of Mazandaran TVT Head Office. The most crucial ills were the mismatch between skill training and labor market needs, lack of qualified personnel to provide some skill training, and lack of financial and cedit facilities. Not to update the skill training equipment and facilities, inadequacy of training materials and consumables, and no official support of entrepreneurs and distiguished skill tranees were the other main ills and problems.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماری این پژوهش شامل خبرگان حوزۀ آموزشهای مهارتی استان در معیار ارزیابی بیرونی و کارشناسان ادارۀ کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران بر اساس معیار درونی در سال 1393 انجام گرفت.
آسیبشناسی، نظام آموزشهای مهارتی، ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای استان مازندران دانشجوی دورۀ دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی، Email: aalaa_khavari@yahoo.
برای مثال، نتایج پژوهشی که باکار وهانفی 7 (2007) به نقل از مهریزاده (1393)، در مالزی در زمینۀ نقش آموزشهای فنی و حرفهای در افزایش یادگیری مهارتی انجام شد، دلالت بر تقویت بنیۀ علمی در بین زنان و مردان در این کشور بوده است.
8 r"/>r"/> (1989)، یکی از عوامل موفقیت نظام فنی و حرفهای آلمان را توجه به مهارت آموزشی و اشتغالپذیری کارآموزان اعلام کرده UNESCO Kamel Henry Banel Bishap Psacharopoulos Bakar&Hanfi Eshnayder بیلت 1 (2004)، علت عدم موفقیت آموزشهای مهارتی را نداشتن تخصص و مهارت کافی از سوی خروجی نظام آموزشی مهارتی در استرالیا معرفی کرده است.
مرحلۀ دوم: مطالعۀ کیفی هدف اصلی این مرحله از پژوهش، بررسی و کاوش مفاهیم و مقولههای مترتب بر آسیبشناسی آموزشهای فنی و حرفهای به جهت تدوین و ساخت پرسشنامه برای بخش کمی بود.
در این مرحله برای شناسایی آسیبهای اساسی بر نظام آموزش مهارتی، بهصورت انفرادی با خبرگان علمی و اطلاعرسانان کلیدی آموزشهای مهارتی مصاحبه شد.
ابزار گردآوری و روش تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش کیفی همانگونه که مشخص شد، روششناسی کیفی این تحقیق بر اساس روش برخاسته از دادهها تدوین شده است، در فرایند ساخت نظریۀ برخاسته از دادهها، برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق و اکتشافی استفاده شده است.