چکیده:
امروزه تردیدی در نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط برای رشد و توسعۀ اقتصادی کشورها وجود ندارد و کشورهای صنعتی و درحال توسعه با سیاستگذاری و برنامهریزی لازم درصدد ساماندهی، رفع موانع و مشکلات، بهبود فضای کسب و کار و فراهم ساختن زمینۀ لازم بهمنظور بهرهگیری هرچه بیشتر از این صنایع در راستای توسعۀ کارآفرینی و حل معضل بیکاری هستند. 4. 98 درصد از کسب و کارها در ایران از نوع بنگاههای خرد (با نیروی کار1 تا 9 نفر) هستند، درحالی که نسبت کل بنگاههای کوچک (از10 تا 49 نفر) تنها 4/1 درصد است. این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر نوآوری، آموزش، مهارت و کارآفرینی، در بنگاههای تولیدی و اقتصادی کوچک و متوسط شهرستان اراک، انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش، پیمایشی- تحلیلی است. از دو روش«تحلیل توصیفی» و «تحلیل استنباطی»، آزمونهای فریدمن، کوکران و آزمون ناپارامتریک، برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. با بررسی انجامشده، میزان رقابت در بازار بر نوآوری و همچنین محیط داخلی و محیط خارجی موجود بر نوآوری در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط، موثر است
Nowadays, there is no doubt that the importance and role of small and medium enterprises (SMEs) for economic growth and development is highly appreciated. Industrialized and developing countries through making policy and planning has been trying to organize, tackle barriers and problems, improve environment for doing business and provide the necessary circumstances in order to make best beneficent of SMEs for entrepreneurship development and solution to the unemployment. 98.4 percent of businesses in Iran are micro-enterprises (1-9 workforces), while this for small ones (10 – 49 workforces) is only 1.4 percent. This paper aimed to study the contributing factors on innovation, training/ education, skill, and entrepreneurship in SMEs in Arak. Due to its purpose and data collection method, this research was an applied and a descriptive survey respectively. For data analysis, descriptive and inferential analysis, Friedman test, Cochran, and nonparametric test were used. Findings showed that market competitiveness, and current internal and external environment have an effect on innovation in SMEs
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری، آموزش و مهارت و کارآفرینی در بنگاههای تولیدی و اقتصادی کوچک و متوسط مورد مطالعه: شهرستان اراک محمد جهانگیری 1 مهتاب عشقی عراقی 2 میترا آذرلو 3 علی اصغر هنرپرور 4 احمد رضا واثق 5 چکیده امروزه تردیدی در نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط برای رشد و توسعۀ اقتصادی کشورها وجود ندارد و کشورهای صنعتی و درحال توسعه با سیاستگذاری و برنامهریزی لازم درصدد ساماندهی، رفع موانع و مشکلات، بهبود فضای کسب و کار و فراهم ساختن زمینۀ لازم بهمنظور بهرهگیری هرچه بیشتر از این صنایع در راستای توسعۀ کارآفرینی و حل معضل بیکاری هستند.
اين تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری، آموزش، مهارت و کارآفرینی، در بنگاههای تولیدی و اقتصادی کوچک و متوسط شهرستان اراک، انجام گرفته است.
ويژگيهاي محيط داخلي بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان اراک بر نوآوري آنها مؤثر است.
2. ويژگيهاي محيط خارجي بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان اراک بر نوآوري آنها مؤثر است.
3. ويژگيهاي فردی کارکنان بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان اراک بر نوآوري در آنها مؤثر است.
فرضیات فرعی تحقیق آموزش بر نوآوری در بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان اراک مؤثر است.
کارآفرینی کارکنان در بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان اراک بر نوآوری در آنها مؤثر است.
مهارت کارکنان در بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان اراک بر نوآوری در آنها مؤثر است.
فرضیۀ دوم: محیط خارجی بر نوآوری بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان اراک مؤثر است.
Uddin, Kamal, (2005), “The Role of Diffusion of Innovations for Incremental Development in Small Enterprises”, Journal of Technovation.