چکیده:
امام خمینی رحمت الله علیه در نیل به اهداف انقلاب اسلامی، توجه ویژه ای به مردم و بسیج عمومی مبتنی بر تربیت اسلامی داشته است. از همین رو کنکاش و پژوهش پیرامون سرمایه اجتماعی از منظر اندیشه تربیتی امام خمینیرحمت الله علیهحایز نکات ارزشمندی است که بر اساس آن می توان به ویژگی های اختصاصی اندیشه تربیتی امام خمینیرحمت الله علیهدر این زمینه پی برد. نیاز است علل و ریشه ها، بسترها، مولفه ها، پیامدها و نتایج این موضوع به صورت یکپارجه بررسی شود. بنابراین مقاله حاضر با هدف توصیف و تحلیل ابعاد تربیتی اندیشه امام خمینیرحمت الله علیه در ساخت سرمایه ی اجتماعی در قول، فعل و آثار مکتوب ایشان پرداخته است و با استفاده از الگوی نظریه داده بنیاد، ابعاد مذکور به روش تحلیلی- توصیفی استخراج شده است. نتایج نشان داد که ابعاد تربیتی سرمایه اجتماعی در دیدگاه امام خمینیرحمت الله علیه گونه منحصر به فردی از سرمایه اجتماعی را در خدمت اعتلای اجتماعی قرار می دهد که وجوه برجسته تربیتی زیربنای ساخت آن است.
Imam Khomeini(PBUH), has paid special attention to the people and public mobilization based on Islamic education in order to achieve the goals of the Islamic Revolution. Therefore, research on social capital from the perspective of Imam Khomeini's educational thought, has valuable points based on which we can understand the specific features of Imam Khomeini's educational thought in this field. The causes and roots, contexts, components, consequences and results of this issue need to be examined comprehensively. Therefore, the present study aims to describe and analyze the educational dimensions of Imam Khomeini's thought in constructing social capital in the words, deeds and written works of Imam Khomeini (pbuh) and using the data theory model of the foundation, the mentioned dimensions Analytical-descriptive method is extracted. The results showed that the educational dimensions of social capital in the view of Imam Khomeini, may God have mercy on him, serve a unique type of social capital in the service of social upliftment, which is based on prominent educational aspects.
خلاصه ماشینی:
بنابراين مقاله حاضر بـا هـدف توصـيف و تحليـل ابعـاد تربيتـي انديشه امام خميني رحمت الله عليه در ساخت سرمايه ي اجتماعي در قول ، فعل و آثار مکتوب ايشان پرداخته است و با استفاده از الگوي نظريه داده بنياد، ابعاد مذکور به روش تحليلي- توصيفي استخراج شده است .
مؤلفه هاي محوري تربيت در حوزه سرمايه اجتماعي ديـدگاه امـام خمينـي رحمـت الله عليـه ، رويکـرد نظري ايشان را در اين خصوص نشان ميدهد به عبارتي، تجزيه و تحليل داده هاي موجود در منـابع و آثار مربوط به امام خميني رحمت الله عليـه ميتواند نشان دهد که در تأکيد ايشان بـر توجـه بـه مـردم و ايجاد ظرفيت اجتماعي در اين زمينه چه عناصر تربيتي داراي اهميت و تأکيد بيش تر بوده و مجموعه اين عناصر تحت چه مؤلفه هايي قابل جمع هستند.
آثار و پيامدهاي تربيتي حاصل از تفکر سـرمايه اجتمـاعي امـام خمينـي در عرصه جامعه منابع تربيت اجتماعي در ديدگاه امام خميني رحمت الله عليـه براي ساخت سرمايه اجتمـاعي بـا بهـره - گيري از ظرفيت هاي نهضت عاشورا، جوان ها، وعظ و خطابه ، حوزه هاي علميه و نظريه ولايت فقيـه ايجاد ميشود.
A. (1985) ―Varieties of Normative Consensus‖, American Sociological Review, 50(3): 333-347 Educational dimensions of Imam Khomeini's thought (PBUH) in building social capital Hassan Abdollahzadeh1, Mohammad Reza Ghaedi2 and Hamid Reza 3 Haghighat Date of received: 2021/04/25 Date of Accept: 2021/05/15 Abstract Imam Khomeini(PBUH), has paid special attention to the people and public mobilization based on Islamic education in order to achieve the goals of the Islamic Revolution.
Keywords: Islamic Education, Social Capital, Imam Khomeini (PBUH), Foundation Data Theory.