چکیده:
هدف از انجام دادن این مطالعه، بررسی تحولات پژوهش پیرامون مفهوم مدیریت دانش با تأکید بر کاربرد آن در آموزش و پرورش، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی بهمنظور نشان دادن پراکندگی کشورها، دانشگاهها، مجلات، مقالات پژوهشی و پژوهشگران همکاران آنها در مناطق مختلف جهان است. توصیف علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی در پایگاه دادههایWOS ، طی سالهای 2000 تا 2019 انجام شد. ساختار و الگوهای اطلاعات مبادله شده درزمینه پژوهشهای مدیریت دانش و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی بهکاررفته در پژوهشها، با بهرهگیری از نرمافزار VOSviewer استخراج و تحلیل . تعداد 25029 مقاله، که اغلب مقالات باکیفیت و تاثیر بالابودند بررسی شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد تعداد مقالات مدیریت دانش از سال 2000 تا 2018 روندی افزایشی داشت. مقالات بیشتر در قالب مقالات مروری و مقالات کامل پژوهشی بودند. پر استنادترین نشریات به ترتیب، نشریات کشورهای آمریکا و انگلستان و دانشگاههای کاونتری، دانشگاه تورین، دانشگاه لیورپول و دانشگاه آزاد اسلامی بودند. بیشترین همکاریهای بینالمللی در انتشار مقالات به ترتیب میان کشورها و پژوهشگران آمریکا، انگلستان، چین و ایران بود.
the purpose of this study was to investigate the concept of knowledge management using the method of analysis and mapping of scientometrics to show the dispersion of countries, universities, journals, research articles and researchers and their colleagues in different parts of the world. Descriptions of social networks were analyzed and analyzed on the WOS database from 2000 to 2019, and the structure and patterns of information exchanged in the field of knowledge management research, as well as the interpretation of the relationship between keywords used in research, were used. VOSviewer software was extracted and analyzed. The statistical population consisted of 25,029 articles, most of which included high-quality, high-impact articles. The results showed that the number of leadership articles from 2000 to 2018 has been increasing. Most of the articles were presented in the form of review articles and complete research articles. The most popular publications are those of the United States and the United Kingdom, respectively, and the universities of Coventry, the University of Turin, the University of Liverpool, and the Islamic Azad University
خلاصه ماشینی:
ساختار و الگوهای اطلاعات مبادله شده در زمینه پژوهش های مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی به کاررفته در پژوهش ها، با بهره گیری از نرم افزار VOSviewer استخراج و تحلیل گردید.
یافته های این پژوهش نشان میدهد تعداد مقالات مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠١٨ روندی افزایشی داشته است .
Sanjay, Shivam, Donatella & Shampy 3.
Wang, Sung, Chen & Huang 3.
هدف از این پژوهش ، بررسی روند علم سنجی مفهوم مدیریت دانش به منظور ترسیم نظرگاه کلی از انجام مطالعات و کاربردهای آن ها در حوزه های مختلف نظیر مدیریت اطلاعات ، مهندسی، علوم محیط زیست و علوم کامپیوتر طی سال های ١٩٦١– ٢٠١٥ بود.
٠٢٩ مقاله در ارتباط با مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش )Knowledge Management In Education) بوده که از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠١٩ در پایگاه 1.
بر اساس جدول شماره ١، تعداد انتشارات از سال ٢٠١٠ به بعد، به میزان زیادی افزایش یافته است که این نشان دهنده تغییر علاقه مندی پژوهشگران به پژوهش در قلمرو مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش است .
به دنبال این هدف ، روند پژوهش ها درزمینه مفهوم مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش در طی سال های ٢٠٠٠ تا ٢٠١٩، تعداد مقالات منتشرشده و ویژگیهای توصیفی، استنادی و رتبه ای که در آن قرار دارند بررسی گردید.