چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل ایجاد دانش کارآفرینی در تعاونیهای بزرگمقیاس است. این پژوهش به روش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجامشده و به دنبال درک و استخراج ابعاد و مؤلفههای مورد نیاز در ایجاد دانش کارآفرینی در تعاونیهای بزرگمقیاس بوده است. جامعه پژوهش، شامل 18 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانش کارآفرینی در تعاونیهای بزرگمقیاس بود که با روش نمونهگیری هدفمند و ترکیب راهبردهای چندگانه و نظری استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. بر اساس یافتههای بهدستآمده از پژوهش موارد مؤثر بر ایجاد دانش کارآفرینی در این پژوهش از دیدگاه مصاحبهشوندگان عبارتاند از: ویژگیهای فردی، زیرساختها و سازمان، محیط و حمایت. همچنین از دیدگاه مصاحبهشوندگان مقولههای فرعی شامل دانش عمومی، مالی و پشتیبانی و قوانین و مقررات، بیشترین تکرار در مصاحبهها را داشتند. با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش به مدیران تعاونیهای بزرگ مقیاس پیشنهاد میشود که شرایط بروز نوآوری، عزتنفس، میل به موفقیت بهعنوان ارزش اصلی در سازمان فراهم شود. ساختار سازمان را به شکلی طراحی کنند که منعطف و ارگانیک باشد چون سبب گسترش ایدهها و تفکرات خلاقانه در سازمان میشود. به جستجوی فرصتهای جدید در بازار بپردازند و در پایان از فرصتهای کارآفرینی حمایت کرده و آنها را مراقبت نمایند و درعینحال منابع مورد نیاز برای بهرهبرداری از فرصتها را نیز تشخیص و توسعه دهند.
The purpose of this study is to provide a model for creating entrepreneurial knowledge in large-scale cooperatives. This research has been done qualitatively and with the thematic analysis and has tried to understand and extract the dimensions and components needed to create entrepreneurial knowledge in large-scale cooperatives. The research population consisted of 18 experts in entrepreneurial knowledge in large-scale cooperatives who were selected from a series of purposive sampling methods. Thematic analysis method was used to analyze the data. Based on the findings of the study, the factors affecting the creation of entrepreneurial knowledge in this study from the perspective of the interviewees are: personal characteristics, infrastructure and organization, environment and support. From the interviewees' point of view, the sub-categories including general knowledge, finance and support, and rules and regulations also had the most repetition in the interviews. According to the results obtained from the research, it is suggested to the managers of large-scale cooperatives that the conditions for innovation, self-esteem, desire for success be provided as the main value in the organization. Design the structure of the organization in a way that is flexible and organic because it promotes creative ideas and thinking in the organization. Look for new opportunities in the market, and ultimately support and nurture entrepreneurial opportunities, while also identifying and developing the resources needed to take advantage of them.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام شده و به دنبال درک و استخراج ابعاد و مؤلفه های موردنیاز در ایجاد دانش کارآفرینی در تعاونیهای بزرگ مقیاس بوده است .
بااهمیت یافتن موضوع جدید دانش کارآفرینی، مقالات و پژوهش هایی در سال های اخیر انجام شده تا میان رویکرد جریان دانش و کارآفرینی ارتباط برقرار کنند (زاهدی و جوادی کمنی، ١٣٩٧؛ جان فزا و همکاران ، ١٣٩٦؛ اخوان و فاطمی امین ، ١٣٩٢؛ محمدی و همکاران ، ١٣٩٥)؛ اما با این حال مطالعات در حوزه دانش کارآفرینی در تعاونیها بسیار محدود میباشد (رضائی و همکاران ، ١٣٩١).
Senges (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این پژوهش سعی شد تا با استناد به دیدگاه خبرگان و متخصصان حوزه کارآفرین و تعاونی در پاسخ به این سؤال کلی که مدل ایجاد دانش کارآفرینی در تعاونیهای بزرگ مقیاس دارای چه ابعاد و مؤلفه هایی است ؟ پاسخ داده شد.
در این پژوهش هم نشان داده شد که محیط از عوامل مؤثر در ایجاد دانش کارآفرینی است .
با توجه به تأثیر محیط بر ایجاد دانش کارآفرینی در تعاونیهای بزرگ مقیاس که از تغییر در سلایق مشتری یا فناوریهای پایه ایجادشده است ، به مدیران پیشنهاد میشود که به فرصت های جدید در بازار بپردازند.
٤. در پایان با توجه به تأثیر حمایت بر ایجاد دانش کارآفرینی در تعاونیهای بزرگ مقیاس پیشنهاد میشود که باید از فرصت های کارآفرینی حمایت کرده و آن ها را مراقبت نمایند و درعین حال منابع موردنیاز برای بهره برداری از فرصت ها را نیز تشخیص و توسعه دهند.
The Entrepreneurs Prior Knowledge of Entrepreneurship:-A qualitative study of innovative Swedish SME: s.