چکیده:
درپژوهش حاضر ارتباط بین خطاهای ادراکی و انگیزههای مدیریت سود بین مدیران در بخش های سرمایه گذاری،حسابداری،حسابرسی با استفاده از نظرات ده نفر از خبرگان و 260 پرسشنامه از بخش های مورد اشاره ، مدل پیشنهادی مورد آزمون قرار داده شده که سبب شد مدل بهینه تعیین و مورد ارزیابی قرار گیرد. این پژوهش ابعاد مختلف عوامل خطای ادراکی موثر بر انواع مدیریت سود را مورد ارزیابی ورتبهبندی قرار داد و نتایج حاکی از تاثیر پذیری 65 خطای ادراکی بر نقش انواع مدیریت سود شناسایی در تدوین مدل بهینه و معنی داری ارتباط مابین خطای ادراکی با تمامی انواع مدیریت سود می باشد به بیان دیگر ارتباط خطای ادراکی با مدیریت سود واقعی و تعهدی به صورت مستقیم وغیر مستقیم ازکانال مدیریت سود کارا و فرصت طلبانه به عنوان مدل بهینه تعیین گردید که کانال مستقیم خطای ادراکی برمدیریت سود واقعی و تعهدی و بر مدیریت سود کارا و مدیریت فرصت طلبانه تاثیرگذار می باشد.
In the present study, the relationship between perceptual errors and earnings management motivations among managers in the fields of investment, accounting, auditing using the opinions of ten experts and 260 questionnaires from the mentioned sectors, the proposed model was tested, which led to determining and evaluating the optimal model. To be placed. This study evaluated and ranked the different dimensions of perceptual error factors affecting different types of earnings management. The results indicate the impact of 65 perceptual errors on the role of types of earnings management in identifying the optimal model and the significance of the relationship between perceptual errors and all types of earnings management. Efficient and opportunistic was determined as the optimal model that the direct channel of perceptual error affects the management of real and accrued earnings and effective profit management and opportunistic management.