چکیده:
حسابداری اجتماعی به شرکتها و مؤسسات اقتصادی، مالی و تولیدی فرصت میدهد تا از موقعیت اجتماعی، شاخصهای اجتماعی و روند حرکت جامعه مطلع گردند و بدانوسیله فعالیتهای خود را به گونهای آگاهانهتر انجام دهند و ضمن برطرف کردن خلأهای مالی، ترازنامه منطقی و سنجیدهای ترسیم نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین این دو رشته، درصدد تبیین رویکردهای نوین حسابداری در ارتقا خصوصیات کیفی جامعه است. پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد ترکیبی و روش تحقیق تحلیل محتوا انجام گردیده است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از اساتید برجسته رشته حسابداری کشور است که با توجه به حجم جامعه، نمونه مورد مطالعه 170 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای برای فرضیات صورت گرفت. نتایج تحلیل محتوا حاکی از آن است که مفاهیم مرتبط با ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری، میتوانند مشخصات کیفی جامعه و از این طریق جامعه شناسی گزارشگری را تقویت نمایند. همچنین آزمون فرضیه ها بیانگر آن است که تئوری ها و پارادایم های مطرح در رشته حسابداری، از منظر جامعه شناختی دچار تحولات قابل توجهی شده اند و پارادایمهای مطرح در بیانیه انجمن حسابداری آمریکا را میتوان با شاخصهای مطرح در پارادایمهای جامعهشناسی مقایسه نمود.
Social accounting gives companies, economic, financial and productive institutions the opportunity to be aware of the social situation, social indicators and the movement of society, and thus perform their activities more consciously and draw a logical and measured balance sheet while filling financial gaps. The present study aims to investigate the relationship between these two disciplines, seeks to explain the new approaches to accounting in improving the qualitative characteristics of society. The present research has been done by adopting a combined approach and content analysis research method. The statistical population of this study consists of prominent professors in the field of accounting in the country. According to the size of the population, the study sample was 170 people. Data collection tool was a researcher-made questionnaire and data analysis was performed using one-sample t-test for hypotheses. The results of content analysis indicate that concepts related to the qualitative characteristics of accounting information can strengthen the qualitative characteristics of society and thus the sociology of reporting. The test of hypotheses also shows that the theories and paradigms in the field of accounting have undergone significant changes from a sociological perspective, and the paradigms proposed in the statement of the American Accounting Association can be compared with the indicators in the sociological paradigms.