چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل سلامت دانشآموزان مبتنی بر ورزش با نگاه به افق 1404 میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در ورزش مدارس، معلمان ورزش نخبة کشوری و همچنین مدیران ورزش آموزشوپرورش کشور بودند که این افراد، به صورت هدفمند و گلولهبرفی برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (16 مصاحبه با 14 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (34 گویه و در قالب شش مولفه، عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل فردی، عوامل اقتصادی، امکانات، ساختاری، مدیریتی و انگیزشی) در بین دانشآموزان دختر و پسر پایة دهم ناحیة دو کرمانشاه توزیع گردید. از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیرطبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سوالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه-گیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخة 24، پی ال اس نسخة 2. 0 و نرم افزار کیو آیدی ماکس نسخة پرو استفاده شد. نتایج نشان داد که هر یک از عوامل انگیزشی، عوامل فردی، امکانات، ساختاری و مدیریتی، فرهنگی-اجتماعی و عوامل اقتصادی به ترتیب از عوامل مدل سلامت دانشآموزان مبتنی بر ورزش با نگاه به افق 1404 میباشد.
The purpose of the present study was to design a model of students' health, based on the 1404 horizon. The present study in terms of purpose is applied and in terms of data collection was descriptive-survey. In the first (qualitative) part of the field interview, the statistical population of the study consisted of prominent sports management professors specializing in school sports, elite state sports teachers as well as country education sport managers, who were targeted and bulleted for Qualitative interviews were selected on the subject of the study (16 interviews with 14 individuals and continued to theoretical saturation). In the second (quantitative) part, after collecting data from qualitative research, a questionnaire (34 items in the form of six components of socio-cultural factors, individual factors, economic factors, facilities, structural and management) and questionnaire was used. Motivational) was distributed among the 10th grade female and male students in Kermanshah. Use elasticity and skewness indices to evaluate the distribution of data (natural or abnormal) and to answer and answer research questions and to draw up a measurement model and structural model using SPSS version 24, Smart PLS version 2.0 and Max QDA Pro version software were used. The results showed that each of the motivational factors, individual factors, facilities, structural and managerial, socio-cultural and economic factors, respectively, are factors of health model of students based on 1404 horizon.