چکیده:
مقاله حاضر با هدف واکاوی بنیادها و تحولات آموزش در دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفهای در پرتو انقلاب صنعتی چهارم نگارش یافته است. با بهره گیری از روش فراتحلیل کیفی مبانی نظری و زیرساختهای تحولات ناشی از چهار انقلاب صنعتی بررسی شده است. آنگاه تاثیرات این انقلابها بویژه انقلاب صنعتی چهارم بر مراکز آموزش عالی و دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفهای بررسی گردید. نتایج نشان داده که ضرورت دارد دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفهای در مبانی نظری آموزش های دانشگاهی خود در پرتو تحولات انقلاب صنعتی چهارم بازنگری به عمل آورند. چنین بازنگری عمدتا در حوزه انعطاف، عدمقطعیت، پیچیدگی است. انقلاب صنعتی چهارم بر اساس دو روند نوظهور تعریف میشود: از یک طرف، مبتنی بر نوآوریهای کلی و تغییرات در آموزش مهارتی و فنی و حرفهای سطح پیشرفته و از طرف دیگر تلفیق و همگرایی فناوریها در انقلاب صنعتی با ترکیبی از انسان و فناوریها مانند: چاپ سه بعدی، واقعیت افزوده، رایانش ابری، هولوگرام، بیومتریک، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی... را در جهت خدمت بهبود و انطباق یادگیری برای پاسخگویی بهتر به انتظارات جامعه و انقلاب صنعتی چهارم است. در چنین شرایطی نظام صلاحیت حرفهای با رویکرد ناشی از مبانی نظری انقلاب صنعتی چهارم ظاهر شده است.
The present article has been written with the aim of analyzing the foundations and developments of education in vocational, technical and vocational universities in the light of the Fourth Industrial Revolution. Using the method of qualitative meta-analysis, the theoretical foundations and infrastructures of the developments resulting from the four industrial revolutions have been studied. Then the effects of these revolutions, especially the fourth industrial revolution on higher education centers and skill, technical and vocational universities were examined. The results show that it is necessary for the universities of technical and vocational to review the theoretical foundations of their university education in the light of the developments of the Fourth Industrial Revolution. Such a revision is mainly in the realm of flexibility, uncertainty, complexity. The Fourth Industrial Revolution is defined on the basis of two emerging trends: on the one hand, based on general innovations and changes in skills and technical training and advanced level professions, and on the other hand, the integration and convergence of technologies in the Industrial Revolution with A combination of humans and technologies such as: 3D printing, augmented reality, cloud computing, hologram, biometrics, IoT, artificial intelligence ... to improve learning and adaptation to better meet the expectations of society and the fourth industrial revolution . In such circumstances, the system of professional competence has emerged with an approach derived from the theoretical foundations of the Fourth Industrial Revolution.
خلاصه ماشینی:
مطالعــات بنيــاد رهبــري آمــوزش عــالي انگلــيس (هوثيمــان و همکــاران ،١ ٢٠١١؛ کــولبر و ســايرز،٢ ٢٠١٠)، راهبــرد ملــي بــراي آمــوزش عــالي تــا ٢٠٣٠ (گــروه اســتراتژي ،٣ ٢٠١١)، تصــوير ســازي ٢٠٣٥: آينــده آمــوزش عــالي (بــلاس ، جاســمان و شــيلي ،٤ ٢٠٠٩)، ســناريوهاي آمــوزش عــالي آينــده (کونــاوي ،٥ ٢٠٠٨) ، شــوراي انجمــن هــاي آمــوزش عــالي آمريکــا و کانــادا (کلدســتاين ،٦ ٢٠٠٦)، مرکــز تحقيقــات آموزشــي و نــوآوري 7 (٢٠٠٥)، آمـوزش عـالي و دانشـگاه هـا در قـرن ٢١ (بــر و همکـاران ،٨ ٢٠٠٢)، مفهـوم شناسـي آينـده پژوهــي در آموزش عـالي (مهـدي، ١٣٩٢)، آينـده شناسـي آمـوزش عـالي: راهبردهـا و پيامـدهاي سـازگاري بـا محـيط 1Huisman et al 2Kubler & Sayers 3The Strategy Group 4Blass, Jasman & Shelley 5Conway 6Goldstein 7OECD 8Boer et al (مهـدي، ١٣٩٤)، راهبـري و رهبـري علمـي در نظـام آمـوزش عـالي"سـناريويي از آينـده دانشـگاه و دانشـگاه آينده ": ماموريت گرايـي-انطبـاق بـا تغييـرات محيطـي-توسـعه مشـارکت هـاي دمـوکرات (جيمزتـي هـريس و همکــاران ، ١٣٩٥)، دانشــگاه هــاي آينــده (اميــري، اميــري و کــريم ، ١٣٩٧)، تغييــرات آتــي آمــوزش عــالي و دورنمـاي دانشـگاه هـاي آينـده (جمشـيدي و همکـاران ، ١٣٩٧)، سـناريونگاري آينـده آمـوزش عـالي ايـران و کــارکرد فنــاوري اطلاعــات در آن (منتظــر و فلاحتــي، ١٣٩٤)، دانشــگاه ايرانــي در ســپهر بــين المللــي: بــين - المللـي شـدن آمـوزش عـالي و آينـده دانشـگاه در ايـران (حسـيني مقـدم ، ١٣٩٦)، ارائـه سـناريوهاي آينـده آمــوزش عــالي کشــور بــا اســتفاده از روش نقشــه شــناختي فــازي (اصــغري و اکبرپــور شــيرازي، ١٣٩٧) و انـواع مقـالات و پنـل هـاي تخصصـي ميـز آينـده پژوهـي آمـوزش عـالي در موسسـه پـژوهش و برنامـه ريـزي آموزش عالي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري...