It is well recognised by scholars that in the ancient Greek mind the theme of the revengeful woman was as pervasive as it was persuasive. Fiona McHardy, for instance, has noted that the idea of the foreign or barbarian woman enacting gross acts of vengeance is pretty much routinely presented in Greek literature, and that barbarian women are depicted using specific ‘womanly’ tactics of persuasion, deception and patience in order to ensure that their revenge is both effective and devastating. Robert Rollinger’s recent investigation into human violence in Herodotus has noted that throughout the Histories, in which no fewer than ninety-two acts of violence are to be found, forty-two are perpetrated by Greece’s natural enemies, the Medes and Persians. Of these forty-two incidents, five are enacted by women of the royal house of Persia and of those five, four can be assigned as being specifically vendetta-motivated. The connection between the barbarian milieu and violence seems to be essential to the Herodotean view of history, but of all barbarian peoples, it is the Persians who stand out as the perpetrators of the acts of particularly violent despotism. And of all the Persian brutalities, those instigated by women tend to be the most violent, motivated as they are by purely the desire for revenge.
خلاصه ماشینی:
کتیبۀ بیستون تنها سندِ معتبر و مهمی است که مؤلف از آن سود برده است، اما نگاهی به مواردِ استناد به این کتیبۀ مهم، نشان میدهد که بهجز چند موردِ محدود، مؤلف چیز زیادی در آن نیافته است؛ افزون بر این نباید این نکته را از یاد برد که در کتیبۀ بیستون که بیشتر به اعلانی سیاسی میماند، در مورد مجازاتِ یاغیان و شورشگران در مقابل قدرت پادشاه سخن گفته شده است و نمیتوان بدون هیچ دلیل و مدرکی این رفتارِ سیاسی را با کنشهای زنانِ درباری مقایسه کرد و به آن تعمیم بخشید.
سخن مترجم این نیست که خشونت در دورۀ هخامنشی وجود نداشته است؛ اما آیا با استنادِ بی چون و چرا به گزارش منابع کلاسیکِ یونانی که در رابطه با زنان پارسی پیشتر بارها راستی-آزمایی شدهاند و پژوهشگران تأکید کردهاند که بدون نقد و بررسیهای لازم نباید به آنها اعتماد کرد، میشود تاریخ نگاشت؟ دربارِ هخامنشی نیز به مانند دربارهای همعصر خود مسلماً برای جرایم مختلف مجازاتهایی داشته است، اما در متون بازمانده از این عهد، افتخاری برای خشونت در ابعادی که در بین ملل همعصر آنان به تصویر کشیده شده، وجود ندارد.
بررسی اخیرِ روبرت رولینگر در خصوص اِعمال خشونت بر روی انسانها در تواریخ هرودوت، نشان میدهد که در کلّ این اثر در حدودِ نود و دو مرتبه به اعمال خشونتآمیز اشاره شده که چهل و دو مورد آن توسط دشمنانِ یونانیان که همانا مادها و پارسها بودهاند، صورت گرفته است.