چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، تحلیل نقش عوامل محیطی بر قصد کارآفرینی دیجیتالی توسط دانشجویان علوم کامپیوتر بود. بدین منظور از الگوی رفتار برنامهریزی شده با اضافه کردن متغیر عوامل محیطی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را 483 نفر از دانشجویان علوم کامپیوتر در چهار دانشگاه دولتی استان همدان تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 150 نفر تعیین شد. نمونهها به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه به دست آمد که روایی آن را متخصصان فن تأیید کردند و ارزیابی پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی، آزمون رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین هر سه متغیر انگیزشی در مدل رفتار برنامهریزی شده یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده با قصد کارآفرینانه دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که بین متغیرهای مرتبط با عوامل محیطی؛ متغیرهای فرهنگ کارآفرینی و سیاست دولت دارای رابطه مثبت و معنیداری با متغیر قصد کارآفرینی دیجیتالی هستند، ولی متغیر محیط دانشگاهی رابطه معنیداری بر قصد کارآفرینی دانشجویان ندارد.
The main purpose of this research was to analyze the role of environmental factors on digital entrepreneurship intentions by students of computer science using the theory of planned behavior. In this research, environmental factors were integrated into the planned behavior theory. The statistical population of this study was 483 computer science students in four universities in Hamedan Universities. A sample of 150 students was selected through random sampling method. The required data were gathered by using a questionnaire. The validity of the questionnaire was verified by a panel of experts and the Cronbach's alpha coefficient was used for its reliability. In order to analyze data, correlation coefficient, multivariate regression and path analysis were used. Results of regression analysis showed that all three motivational variables, namely attitude, subjective norms and perceived behavior control, have a positive meaningful relationship with students’entrepreneurial intention. Also the control of perceived behavior played the strongest role in this regard. Results also showed that there is a positive and significant relationship between the variables like entrepreneurship culture and government policy with the digital entrepreneurship intention variable, but the results indicate that the academic environment does not have a direct effect on the students' digital entrepreneurship intention.
خلاصه ماشینی:
تأثير عوامل محيطي بر قصد کارآفرينانه ديجيتالي دانشجويان علوم کامپيوتر (مورد مطالعه : دانشگاه هاي دولتي استان همدان ) The Influence of Environmental Factors on Digital Entrepreneurial Intentions among Computer Science Students (Case Study: Public Universities in Hamedan Province) تاريخ دريافت مقاله : ٩٧/٠٦/٠٥ مهسا معتقد* احمد يعقوبي فراني ** سعيد کريمي *** هدف از اجراي پژوهش حاضر، تحليل نقش عوامل محيطي بر قصد کارآفريني ديجيتالي توسط دانشجويان علوم کامپيوتر بود.
با توجه به نتايج پژوهش هاي انجام گرفته در زمينه قصد کارآفريني و عوامل مؤثر بر آن و نيز تأکيد اين پژوهش بر اهميت نقش عوامل محيطي نظير فرهنگ ، سياست هاي دولت و محيط دانشگاه در قصد کارآفريني ، مدل مفهومي پژوهش به صورت شکل (١) طراحي و دو فرضيه اصلي به شرح زير براي آن در نظر گرفته شد: فرضيه ١- بين متغيرهاي نگرش به کارآفريني، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتار درک شده با قصد کارآفرينانه ديجيتالي دانشجويان رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) ابزار گردآوري اطلاعات مورد نياز پژوهش ، پرسشنامه اي مشتمل بر پرسش هاي استاندارد براي سنجش متغيرهاي قصد کارآفريني ديجيتالي، نگرش افراد، هنجارهاي ذهني، کنترل رفتاري درک شده ، عوامل محيطي (فرهنگ کارآفريني، سياست دولتي و محيط دانشگاهي) و برخي ويژگي هاي فردي دانشجويان بود.
بر اساس يافته هاي پژوهش ، رابطه متغيرهايي چون هنجارهاي ذهني، نگرش ، کنترل رفتار درک شده ، فرهنگ کارآفريني و سياست هاي دولتي با متغير قصد کارآفرينانه ديجيتالي دانشجويان مورد تأييد قرار گرفته است .