چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی میزان توانمندی دانشگاههای دولتی برتر کشور در توسعه حرفهای از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بود که به روش توصیفی-پیمایشی از نوع ارزیابی اجرا شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 236 نفر از آنها بهعنوان نمونه، انتخاب و درنهایت دادههای 218 نفر از آنها گردآوری و تحلیل شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه توانمندی توسعه حرفهای محققساخته است که روایی و پایایی آن، محاسبه و تأیید شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، نرمافزار SPSS23 و آزمونهای تی تکنمونهای، تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس ترکیبی بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توانمندی دانشگاه شیراز در توسعه حرفهای آنان پایینتر از حد متوسط است. تفاوت معنیداری میان ابعاد توسعه حرفهای بهطور کلی و نیز از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the capability of the top public universities in professional development from the viewpoints of graduate students of this university. This study was a survey one. The research population included all graduate students of Shiraz University that by using simple random sampling method, 236 of them were selected as sample. The data of 218 of them were collected and analyzed. The research scale was a professional development capability questionnaire made by researcher which its validity and reliability were analyzed and validated. SPSS23 software and one-sample t-test, repeated measures analysis of variance, and mixed variance analysis were used for data analysis. The results showed that from the perspective of graduate students, the capability of Shiraz University in their professional development was less than average, there was a significant difference between the dimensions of professional development in general and the perspective of male and female students.
خلاصه ماشینی:
بررسي توانمندي دانشگاه هاي دولتي برتر کشور در توسعه حرفه اي دانشجويان تحصيلات تکميلي (مطالعه موردي: دانشگاه شيراز) Investigating the Capability of Top Public Universities in the Graduate Students' Professional Development: A Case Study of Shiraz University تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٧/٠٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/١١/٠٦ قاسم سليمي هادي دژمان لاله رئيسي هدف از اين مطالعه ، بررسي ميزان توانمندي دانشگاه هاي دولتي برتر کشور در توسعه حرفه اي از منظر دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شيراز بود که به روش توصيفي-پيمايشي از نوع ارزيابي اجرا شد.
Soft skills بر اين اساس ، توسعه حرفه اي، کليد رفتار و عملکرد حرفه اي است و ابعاد و عوامل مرتبط با آن براي آموزش عالي از شروع تحصيل تا دانش آموختگي فراگيران مهم جلوه ميکند (مليري و همکاران ،١ ٢٠١٨).
عباس پور و همکاران (١٣٩٢) نيز توسعه حرفه اي دانشجويان را فرايند رسمي و غيررسمي بهسازي و آماده سازي مداوم در تمامي سطوح آموزشي، دانشگاه ، گروه آموزشي يا فردي ميدانند که دانشجويان براي تحت پوشش قرار دادن نيازمنديهاي حرفه اي حال و به ويژه آينده در جهت ايفاي نقش هاي آموزشي، پژوهشي و اجرايي دريافت ميکنند و شامل اقدامات برنامه ريزي شده اي براي افزايش توانمندي حرفه اي افراد در زمينه هاي دانشي، مهارتي، و نگرشي است (گاسکي ،١ ٢٠٠٢).
ميرکمالي و همکاران (١٣٩٤) نيز در مطالعه توسعه حرفه اي در نظام آموزش عالي بر اين عقيده اند که مهارت هاي تخصصي براي افراد در دانشگاه مهم بوده و ميتواند نقش اساسي در رشد آنها داشته باشد.