چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای و شفافیت سازمانی اعضای هیئت علمی اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (از نوع رگرسیون) بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه امام خمینی(ره) (4332 نفر) بود که به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب، 353 نفر از آنان به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه شفافیت سازمانی با پایایی (85/0α=) و پرسشنامه اخلاق حرفهای با پایایی (92/0α=) استفاده شد. روایی ابزار نیز با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد، وضعیت اخلاق حرفهای استادان از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط قرار دارد در حالی که وضعیت شفافیت سازمانی در سطح پایینتر از متوسط قرار دارد. همبستگی به دست آمده نیز نشاندهنده رابطه مثبت (38/0r= ) و معنیدار (0009/0sig:) اخلاق حرفهای و شفافیت سازمانی است. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، از میان مؤلفههای اخلاق حرفهای، مؤلفههای صداقت(124/0= )، همدردی (122/0= ) و عدالت (129/0= ) قابلیت پیشبینی (با تأثیر مثبت) شفافیت سازمانی را داشته است. نتایج ANOVAنشان داد که تفاوت معنیداری بین وضعیت اخلاق حرفهای و شفافیت سازمانی در دانشکدههای دانشگاه امام خمینی وجود ندارد.
The purpose of this study was to investigate the relation between professional ethics and organizational transparency among faculty members. The research method was descriptive-correlation (regression analysis). The population of the study was all students of Imam Khomeini University. The sample was 353 of them that proportional stratified sampling was selected randomly. Massoudi's organizational transparency questionnaire (α = 0.85), Hosseini's professional ethics with reliability (α = 0.92) was used for data collection. For Validity of the instrument, content validity and construct validity were used. The results showed that the professional ethics from the viewpoint of students is moderate, while the organizational transparency is below the average level. The correlation obtained also indicates a positive correlation (r = 0.38) and a significant (sig: 0.0009) between professional ethics and organizational transparency. Also The results of multiple regression showed, that among the components of organizational transparency, honesty components (β = 0.124), compassion (β = 0.122), and justice (β = 0.129) had predictive capacity (with positive effect) on organizational transparency. ANOVA results showed that there is no significant difference between the status of professional ethics and organizational transparency in the faculties of Imam Khomeini University.
خلاصه ماشینی:
نقش اخلاق حرفه اي اعضاي هيئت علمي در شفافيت سازماني (مورد مطالعه : دانشگاه امام خميني (ره ) ) The Role of Professional Ethics of Faculty Members in Organizational Transparency (Case Study: Imam Khomeini University) تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٣/٠٥ زهرا قموشي * ميترا عزتي ** زهرا محسنيمهر*** پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه اخلاق حرفه اي و شفافيت سازماني اعضاي هيئت علمي اجرا شده است .
نتايج ANOVA نشان داد که تفاوت معنيداري بين وضعيت اخلاق حرفه اي و شفافيت سازماني در دانشکده هاي دانشگاه امام خميني وجود ندارد.
در ادامه به برخي از مطالعات پيشين در خصوص اخلاق حرفه اي و شفافيت سازماني اشاره شده است : رجاييپور و بهرامي (١٣٨٧) پژوهشي با عنوان «رابطه شفافيت نقش و تعهد شغلي کارکنان دانشکده هاي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان » اجرا کردند.
در پژوهش حسيني (١٣٩٣) با عنوان «بررسي رابطه اخلاق حرفه اي و کيفيت زندگي کاري اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران »، مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي شامل احترام ، حفظ کرامت انساني، مسئوليت پذيري، ارتباطات ، قانون مداري، صداقت ، عدالت و همدردي بود.
براي پاسخ به پرسش چهارم پژوهش مبني بر چگونگي وضعيت اخلاق حرفه اي و شفافيت سازماني در دانشکده هاي دانشگاه بين المللي امام خميني، از آزمون تجزيه و تحليل واريانس ١استفاده شده است .
نتايج مطالعات عزيزي (١٣٨٩)، مصدق و همکاران (١٣٩٢)، سلطانزاده و همکاران (١٣٩٣)، با يافته هاي اين پژوهش در خصوص وضعيت اخلاق حرفه اي استادان دانشگاه امام خميني همخواني دارد.
يافته نهايي پژوهش نشان داد بين وضعيت اخلاق حرفه اي و شفافيت سازماني در دانشکده هاي مختلف دانشگاه امام خميني تفاوت معنيداري وجود ندارد.