چکیده:
این پژوهش در پی ارائه الگوی اکتشافی برای بررسی گرایش دانشپژوهان جوان به تحصیل و اشتغال در خارج از کشور با روش دادهبنیاد اجرا شده است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و دادههای لازم از طریق مصاحبه ژرفنگر، گردآوری و متن مصاحبهها به روش کلایزی، بررسی شده گرفته است. مشارکتکنندگان مورد نظر این پژوهش 16 نفر از دانشپژوهان بودند که با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج پـژوهش حاضر، نشاندهنده استخراج 67 نشانگر، احصاء 12 مفهوم و 6 مقوله از مصاحبهها بود که در قالب الگوی پارادیمی شامل شرایط اقتصادی بهعنوان مقوله محوری و دافعههای داخلی و جذابیتهای کشورهای مقصد از منظر دانشجویان بهعنوان شرایط علی، ویژگیهای فرد مهاجر بهعنوان عوامل زمینهای، مشکلات کشور بهعنوان شرایط میانجی، جریانات روند مهاجرت بهعنوان راهبردها و سود فردی و ضرر اجتماعی بهعنوان پیامدها، جایگاههای اساسی را در این الگو به خود اختصاص دادهاند.
The present research endeavors to present an exploratory model for the tendency of young researchers to study and work abroad applying a grounded method and qualitative approach. The required data were collected through in-depth interviews and then analyzed using Glaser method. The 16 participants selected for the interviews were chosen using purposeful sampling. The results of the research identified 67 indicators, 12 concepts, and 6 categories from the interviews which were fit into paradigm model including economic conditions as the central phenomenon, domestic problems and destination country attractions as the causal conditions, problems in the destination country as the intervening conditions, the immigration process occurrences as the strategies, and personal benefit and social forfeitures as the consequences, making up the basic tenets of this model.
خلاصه ماشینی:
جدول (١) نشانگرها، مفاهيم اوليه و مقوله هاي عمده توليدشده در مرحله کدگذاري باز نظريه زمينه اي نشانگرها مفاهيم اوليه مقوله هاي عمده ١ مدرگ گرايي ٢ جايگاه نامناسب افراد تحصيل کرده ٣ ناکارآمدي نظام آموزش عالي دافعه هاي داخلي ٤ نبود امکانات فني و تکنولوژيکي ٥ تشويق اطرافيان به مهاجرت ٦ جذب افراد توانمند و استفاده از توانايي ايشان ٧ بهره مندي از فناوري و امکانات پيشرفته دافعه هاي داخلي و ٨ آزاديهاي گسترده اجتماعي جذابيت هاي جذابيت هاي کشورهاي ٩ قانون مداري کشورهاي مقصد مقصد از منظر ١٠ نظم اجتماعي بالا در کشورهاي توسعه يافته از منظر دانشجويان ١١ ارائه تسهيلات براي مهاجران دانشجويان از ١٢ پذيرش تنوع فرهنگي منظر دانشجويان ١٣ اهميت به شأن انساني افراد و حمايت هاي اجتماعي از ناتوانان ١٤ بيکاري ١٥ نبود امنيت شغلي مشکلات شرايط اقتصادي ١٦ ضعف زيرسازهاي اقتصادي اقتصادي ١٧ ناتواني بخش دولتي و خصوصي در استخدام نشانگرها مفاهيم اوليه مقوله هاي عمده ١٨ سن فرد ١٩ رشته تحصيلي فرد ٢٠ مقطع تحصيلي ٢١ کنجکاوي شرايط خود فرد ٢٢ توانايي فرد در سازگاري با محيط ويژگيهاي فرد مهاجر ٢٣ وضعيت تأهل ٢٤ داشتن فرزند موقعيت در ٢٥ تعداد فرزندان خانواده خانواده ٢٦ ميزان ارتباط با خانواده ٢٧ تحريم اقتصادي ٢٨ محدوديت هاي جهاني مشکلات خارجي ٢٩ توسعه نيافتگي ٣٠ مشکلات سياسي مشکلات کشور ٣١ نااميدي از اصلاح وضعيت ٣٢ مشکلات زيست محيطي مشکلات داخلي ٣٣ مشکلات فرهنگي ٣٤ ارتباط گرفتن با ميزبان (استاد يا شرکت مقصد) ٣٥ انتخاب کشور ٣٦ برنامه ريزي ٣٧ آشنايي با زبان مقصد ٣٨ اجراي پروژه در راستاي پروژه هاي در حال انجام در کشور يا دانشگاه مقصد اقدامات فرد ٣٩ مراجعه به مؤسسات کاريابي يا اعزام دانشجو به خارج کشور ٤٠ فراهم کردن موقعيت شغلي مناسب پيش از سفر ٤١ مسافرت کوتاه به مقصد براي بررسي دقيق ٤٢ تهيه مسکن مناسب جريانات روند ٤٣ ايجاد ارتباط با هم ميهنان مقيم مقصد مهاجرت ٤٤ زبان ٤٥ فرهنگ کشور ميزبان (نوع روابط اجتماعي، انديشه هاي مذهبي و نگرش به جنسيت ) ٤٦ داشتن برچسب مهاجر ٤٧ حمايت نکردن ميزبان (استاد، شرکت مقصد و...