چکیده:
اهداف اهمالکاری تحصیلی، تمایلی غیرمنطقی در بهتأخیرانداختن انجام تکالیف تحصیلی و شیوع آن بسیار گسترده است. این پژوهش به منظور ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی و تأثیر این بسته بر کاهش اهمالکاری تحصیلی تدوین شده است.
مواد و روش ها بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی کاهش اهمالکاری تحصیلی، بر اساس تکنیکهای ذهنآگاهی و پیشینه پژوهشی مربوط به اهمالکاری تحصیلی با درنظرگرفتن سازههای مؤثر بر آن، از جمله خودکارآمدی، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمالگرایی ساخته شد. جامعه این پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بودند که در سال تحصیلی 97-1396 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. در طرحی شبهآزمایشی 36 آزمودنی انتخاب شدند و برای بررسی اثر بسته آموزشی، از دانشجویان در گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد و مرحله پیگیری نیز روی آنها اجرا شد.
یافته ها آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهیِ کاهش اهمالکاری تحصیلی بر افزایش ذهنآگاهی (001/0P
نتیجه گیری به طور کلی این پژوهش نشان داد بسته آموزشی در دو مرحله پسآزمون و پیگیری باعث افزایش ذهنآگاهی و کاهش اهمالکاری تحصیلی در مقایسه با گروه کنترل میشود؛ از این رو بسته آموزشی میتواند روشی مؤثر در کاهش اهمالکاری تحصیلی باشد. این نتایج برای متخصصان بالینی و تربیتی کاربردی است.
Objectives Academic procrastination is an unreasonable delay in the submission of academic assignments, which is very common. This research was designed to develop and study the effect of a mindfulness-based educational package on reducing academic procrastination.
Methods The educational package based on mindfulness for reducing academic procrastination was designed by using mindfulness-based techniques and the relevant literature of academic procrastination considering the effective constructs, including self-efficacy, test anxiety, self-esteem, and perfectionism. In a quasi-experimental study, 36 subjects were selected. In order to study the effect of the educational package on students, the experimental and control groups were put into pre-test, post-test, and follow-up categories.
Results Mixed ANOVA revealed the effectiveness of the provided educational package on improving mindfulness (F=20.87; P
Conclusion Based on the results, self-efficacy, test anxiety, self-esteem, and perfectionism of the participants in the post-test and follow-up were significantly different from the pre-test. The findings of this study are consistent with the findings of previous studies. These results are applicable to clinical and educational practitioners.