چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش آنان اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل همهدانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تبریز در سال 1393-1394 به تعداد 1752 نفر بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای، 317 نفر (149 نفر آقا و 168 نفر خانم) از آنان انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد التزام شوفلی و همکاران1 (2006)؛ خود کارآمدی شرر و همکاران[1] (1982) و رفتار تسهیم دانش بوک و همکاران[2] (2005) استفاده شد. روایی ابزار نیز با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه تایید شد. نتایج نشان داد، ضریب همبستگی بین متغیر التزام با خودکارآمدی و تسهیم دانش، مثبت و معنیدار هستند. شدت این همبستگی از مقدار 21/0 تا 33/0 است. همچنین التزام دانشجویان با ضریب 18/0 دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیدار بر خودکارآمدی دیده شد. همچنین خودکارآمدی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیدار بر تسهیم دانش با ضریب 24/0 دیده شد. درنتیجه نقش میانجی خودکارآمدی دانشجویان در رابطه بین التزام و تسهیم دانش در مدل مفهومی پژوهش تایید شد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of self-efficacy in the relationship between students' engagement and their knowledge sharing behavior. The research method was descriptive-correlation based on structural equation model. The statistical population was 1752 students in Tabriz Medical University of whom 317 (149 males and 168 females) were selected by stratified random sampling. Data were collected using standard questionnaires of engagement by Schaufeli et al. (2006); self-efficacy by Shereret et al. (1982) and knowledge sharing behavior by Bock et al. (2005). Validity of the instrument was also confirmed by content validity and construct validity. The results showed that the correlation coefficient between engagement variable with self-efficacy and knowledge-sharing were positive and significant. The rate of this correlation ranges between 0.21 and 0.33. Also, students' engagement with coefficient 0.18 had a direct, positive and significant effect on self-efficacy. Moreover, self-efficacy had a direct, positive and significant effect on knowledge sharing with a coefficient of 0.24. As a result, the mediating role of students' self-efficacy in the relationship between engagement and knowledge sharing in the conceptual model of research was confirmed.
خلاصه ماشینی:
رابطه التزام دانشجويان و رفتار تسهيم دانش دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي تبريز: نقش ميانجي خودکارآمدي The Relationship between Students' Engagement and Student Knowledge Sharing Behavior in Tabriz Medical University: The Mediating Role of Self-Efficacy تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/١٠/٢١ ابوالفضل قاسم زاده عليشاهي رقيه وحدتي مريم صمدي : پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش ميانجي خودکارآمدي در رابطه التزام دانشجويان و رفتار تسهيم دانش آنان اجرا شده است .
از اين رو، در پژوهش حاضر، رابطه التزام دانشجويان و رفتار تسهيم دانش دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي تبريز با نقش ميانجي خودکارآمدي بررسي ميشود.
پيشينه پژوهش يافته هاي پژوهش سليمي و همکاران (١٣٩٢) نشان داد که رابطه مثبت و معنيداري بين التزام و نگرش و سرانجام بروز و ظهور رفتار تسهيم دانش در دانشجويان دکتري دانشگاه شيراز وجود دارد.
يافته هاي پژوهش دهقان سفيدکوه و همکاران (١٣٩٦) نشان داد که بين تسهيم دانش و خودکارآمدي در پژوهشگران دانشگاه صنعتي مالک اشتر رابطۀ معنيداري وجود دارد.
Adams et al (به تصویر صفحه مراجعه شود) X5 شکل (١) مدل مفهومي پژوهش فرضيه هاي پژوهش بين التزام دانشجويان با خودکارآمدي آنان رابطه وجود دارد.
دهقان سفيدکوه و همکاران (١٣٩٦) نيز در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که بين تسهيم دانش و خودکارآمدي در پژوهشگران دانشگاه صنعتي مالک اشتر رابطه معنيداري وجود دارد.
Seba et al در رابطه با فرضيه سوم ، ميتوان گفت که بر اساس معنيدار بودن ضريب مسير بين التزام دانشجويان و رفتار تسهيم دانش آنان فرضيه سوم تأييد ميشود.