چکیده:
روستای کلم از نواحی مستعد برای توسعۀ پایدار گردشگری قلمداد میشود. در این پژوهش با بهکارگیری مدل ژئوتوریستی رینارد، مناسبترین مکانهای ویژۀ ژئومورفولوژیکی در زمینۀ توسعۀ پایدار گردشگری ارزیابی و برگزیده شد. مکانهای ژئومورفولوژیک از جمله مفاهیم جدید با ارزشهای علمی، اکولوژیکی، فرهنگی، زیبایی و اقتصادی هستند که به شناخت مکانهای ویژۀ گردشگری تأکید دارند و از جایگاه و اهمیت ویژهای در توصیف و درک تاریخ زمین برخوردارند. برای ارزیابی توانمندی منطقۀ مورد مطالعه، از نقشههای زمینشناسی و توپوگرافی، دادههای میدانی و اطلاعات پرسشنامهای استفاده شد و میزان قابلیت ژئومورفوتوریستی منطقه، بر اساس روش رینارد مورد ارزیابی قرار گرفت و رتبهبندی شد. نتایج تحقیق نشان داد که ارزش علمی و مضاعف به ترتیب با امتیازهای 57/2 و 3/5 دارای بیشترین و کمترین اهمیت هستند؛ همچنین میانگین کل ارزشها (93/3) حاکی از آن است که اهمیت روستای کلم عمدتاً به دلیل بالا بودن ارزش مضاعف آن نسبت به سایر معیارهاست. بالا بودن ارزش مضاعف گردشگری در این منطقه به دلیل بالا بودن ویژگیهای اکولوژیکی، زیبایی، فرهنگی و اقتصادی است. عدم برنامهریزی منسجم و کمبود تبلیغات در سطح ملی و بینالمللی، عامل گسترش نیافتن ژئوتوریسم در منطقه است.
Kolm village is considered as a sustainable development for tourism. In the persent study attemts have been made so that Reynard geotourism model be used in particular areas in geomrphological area to be assessed. Geomrphologic places like the new ones with new scientific cultural beauty and economic values put much more emphasis on tourism which are of high importance in the earth history to evaluate the potentialities of the area with regard to the map topography and field data as well as the questionnaire were used and Rinata model was the basis of the study. The result of the study revealed that the scientific value from the highest to the lowest were 2.5 and 5.3.Mean while the whole average of values was 3.93.This shows the significance of Kolm village for the high value in comparison to other criteria. This area is of great importance for having characteristics such as high natural beauty as well as cultural and other aspects for tourism. The lack of comprehensive planning in adequate advertisement in national and international levels and frustration particularly in tourism aspect are the main reason for the geotourism not being developed in this area.