چکیده:
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، انقلابی در علوم انسانی و جایگاه متولیان این علوم نیز رخ داد و بر تصفیۀ اساتید دانشگاه تأکید شد. در دروس دانشگاهی رشتههای علوم انسانی نیز تغییر و تحولاتی در راستای اسلامیسازی و بومیسازی رخ داد که به نظر میرسد انقلاب در علوم انسانی مبتنی بر هویت ملی، سیاسی و دینی مدیران سیاسی بوده است. سؤال این پژوهش آن بود که نقش این هویتها در بین متولیان علوم انسانی چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤال بر روش کمی- پیمایشی متمرکز شد. جامعۀ آماری مورد مطالعه نیز اساتید حقالتدریس و هیئت علمی دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعیِ دانشگاه ایلام به تعداد 76 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 64 نفر از آنان به روش نمونهگیری غیراحتمالی اتفاقی انتخاب شد و پرسشنامۀ استاندارد در بین آنها توزیع گردید. تجزیه و تحلیل دادهها هم با توجه به توزیع غیرنرمال بودن دادهها، از طریق نرمافزار spss و smart PLS انجام شد. یافتهها بیانگر آن بود که هویت ملی و هویت دینی به واسطۀ اخلاق پژوهشی و اخلاق حرفهای بر گرایش به بومی کردن مؤثر هستند؛ ولی هویت سیاسی نه به واسطۀ اخلاق پژوهشی؛ بلکه به واسطۀ اخلاق حرفهای بر گرایش به بومی کردن علوم انسانی تأثیر دارد. هویتها پایبندی به اخلاق پژوهشی را کاهش میدهند و اساتیدی که گرایش به هویت دینی و ملی بیشتری دارند، با وجود اعتقاد به کارآمدی و حقیقتیابیِ پژوهشهای علمی، بر اخلاق حاکم بر این پژوهشها پایبند نیستند.
With the victory of the Islamic Revolution of Iran in 1357, a revolution has occurred in the humanities and the position of people in charge, which emphasized on the purification of university professors, in the academic courses of those sciences, changes were made in the course of indigenous and Islamicization that the revolution in the humanities has been based on the political, and religious identity of political leaders, and now what is the role of these identities among the custodians of the humanities? To answer this question, the researcher used quantitative survey method, and the statistical population of the study is the faculty members and tuition of the faculty of humanities and Social Sciences of the University of Ilam who are 76 members. Thus, using the Cochran formula, 64 people were selected based on the method of the convenience sampling and the standard questionnaire was distributed among them. Data analysis had an abnormal distribution and was done using SPSS and smart PLS software. The findings indicate that national identity and religious identity are effective through the use of research ethics and professional ethics on indigenous tendency, but political identity is not due to research ethics, but due to professional ethics for native humanities has an impact. Identities reduce adherence to research ethics, professors who tend to have a greater religious and national identity, although they believe in modern-day research, but do not adhere to the ethics that govern these studies.