چکیده:
در پژوهش حاضر شیوههای اجتماعی کردن فرزندان در میان والدین دارای فرزند 6 تا 12 سال شهر ایلام بررسی شده است. روش پژوهش کیفی بود. گردآوری دادهها نیز از طریق مصاحبه با 30 نفر از والدین و تحلیل اطلاعات از طریق نرمافزار Maxqda با استفاده از شیوۀ تماتیک انجام شد. با اجرای کدگذاری باز، 101 تم و 34 مفهوم استخراج شد که در 4 مقولۀ اصلی شامل تربیت عاطفی و احساسی، تربیت جسمانی، تربیت دینی و تربیت اخلاقی دستهبندی شدند. سؤال پژوهش عبارت بود از: با توجه به تغییرات ساختاری جامعه و خانواده آیا شیوههای اجتماعی کردن فرزندان تغییر یافته است؟
یافتهها نشان داد که اجتماعی کردن فرزندان به شیوههای متفاوتی صورت میپذیرد که براساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین متفاوت است؛ والدینی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتری دارند تربیت جسمانی را برای فرزندان خود در اولویت قرار میدهند و والدینی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند بیشتر بر تربیت عاطفی فرزندان تأکید میورزند. اینگونه خانوادهها دچار نوعی ناآگاهی در روش تربیتی و رفتار با فرزندان هستند. در خصوص شیوۀ تربیت دینی نیز والدینی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتری دارند نسبت به تربیت دینی حساس نیستند و خنثی عمل میکنند؛ اما والدینِ با وضعیت اقتصادی متوسط یا پایین در خصوص تربیت دینی نظر مثبتی دارند. نتیجۀ کلی این پژوهش نشان داد که تغییرات اقتصادی و اجتماعی، تربیت فرزندان را نیز دچار تغییراتی کرده است؛ اما والدین به دلیل عدم مهارت و فشارهای اقتصادی و اجتماعی، بیشتر شیوۀ سلبی را در تربیت فرزندان در پیش گرفتهاند تا ایجابی.
Given the structural changes in society and the family, have the ways of socializing children changed? In this study, the methods of socializing children among parents with children aged 6 to 12 years of Ilam city have been studied. Qualitative research methods, data collection through interviews with 30 parents, and data analysis were performed through Maxqda software using a thematic method. Using the open coding step of 101 themes, 34 concepts were extracted that were categorized into four main categories including emotional, physical, religious, and moral education. Findings showed that children were socialized in different ways depending on the socioeconomic status of the parents. Parents with better socioeconomic status prioritized physical education for their children, and parents with lower socioeconomic status placed more emphasis on emotional upbringing. In this kind of families, there has been some kind of ignorance in the educational method and behavior of the children. Parents who had a better economic and social status were also less sensitive to neutrality, but parents with moderate or lower levels of social education had a positive attitude toward religious education. As a result of the research, it can be said that due to economic and social changes, child rearing has also undergone changes, but due to the lack of parental skills and the economic and social pressures of parents, they have adopted a more negative than positive approach to child rearing.