چکیده:
Aims: Annually, more than half a million people worldwide are infected with brucellosis. Education is one of the basic strategies in controlling and preventing this disease. The PRECEDE model provides a clear framework for planning to change behavior. The factors affecting the behavior in the educational diagnosis stage of this model are categorized. This study aimed to determine the effect of educational intervention based on the educational phase of the PRECEDE-PROCEED model on the improvement of preventative behaviors of brucellosis.
Materials & Methods: This semi-experimental study was carried out on 150 villagers of Minoodasht, Iran, in 2019. The subjects were selected by stratified sampling in two control and intervention groups. Seventy-five people were assigned to each group. Data collection tools were the valid and reliable questionnaire based on the educational structures of the PRECEDE-PROCEED model and a demographic questionnaire. Data of the two groups were collected before and three months after the educational intervention. Data were analyzed using SPSS 19 software through T, Chi-square, and exact Fisher tests.
Findings: There was no significant difference between the two groups in demographic variables and enabling factors before the intervention (p>0.05). In contrast, there was a significant difference between the two groups in the enabling factors and preventive behaviors of brucellosis three months after the educational intervention (p
Conclusion: The educational intervention based on the educational diagnosis phase of the PRECEDE-PROCEED model effectively promotes brucellosis prevention behaviors in the villagers.
اهداف: سالانه بیش از نیم میلیون نفر در سراسر جهان به بروسلوز مبتلا می شوند. آموزش یکی از راهکارهای اساسی در کنترل و پیشگیری از این بیماری است. مدل پرسید چارچوبی روشن برای برنامه ریزی برای تغییر رفتار ارائه می دهد. عوامل موثر بر رفتار در مرحله تشخیص آموزشی این مدل طبقه بندی می شوند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مرحله آموزشی مدل پرسید-پروسید بر بهبود رفتارهای پیشگیرانه بروسلوز انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 بر روی 150 نفر از روستاییان شهرستان مینودشت انجام شد. افراد با نمونه گیری طبقه ای در دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. به هر گروه هفتاد و پنج نفر اختصاص داده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای روا و پایا بر اساس ساختارهای آموزشی مدل پرسید-پروسید و یک پرسشنامه جمعیت شناختی بود. داده های دو گروه قبل و سه ماه پس از مداخله آموزشی جمع آوری شد. داده ها در نرم افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون های تی، کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر تحلیل شدند.
یافته ها: قبل از مداخله بین متغیرهای جمعیت شناختی و عوامل قادرکننده بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (0.05<p). در مقابل، سه ماه پس از مداخله آموزشی نمرات عوامل قادرکننده و رفتارهای پیشگیرانه از بروسلوز بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت (0.05>p).
نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله تشخیص آموزشی مدل پرسید-پروسید به طور موثر رفتارهای پیشگیری از تب مالت در روستاییان را ارتقاء می دهد.
واژههای کلیدی: