چکیده:
اضطراب امتحان از جمله اختلالهای روانی است که به عنوان مانعی برای انجام فعالیت های عادی و به ویژه وظایف تحصیلی محسوب می گردد. آموزش ذهن آگاهی یکی از رویکردهای نوین برای درمان اختلالات اضطرابی است که پژوهش های اندکی اثربخشی آن را برای این دسته از اختلالات بررسی کرده اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر آموزش ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان بود. این پژوهش نیمه آزمایشی وبه شیوه طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری کلیه (214 نفر) دانش آموزان دبیرستان زینب کبری (س)شهر قروه بودند که پرسش نامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی را تکمیل کردند. و از بین جمعیت بالینی 30نفراز آن هایی که دارای نمره اضطراب بالای میانگین بودند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. برنامه مداخله درمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) برای گروه آزمایش در8 جلسه دو ساعته , هفته ای یک روزاجرا شد. داده ها از طریق آنوای آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمره اضطراب امتحان درگروه آزمایشی به طور معنی داری کمتر از نمرات گروه کنترل شد، بدین معنا که مداخله ذهن اگاهی تاثیر مثبت برگروه آزمایش داشته است ( 50/0> =(P بعلاوه, این تاثیر با پیگیری یک ماهه پایدار بود.بنابراین پیشنهاد میشود این برنامه درمانی به منظور کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان مورد استفاده قرار بگیرد.
خلاصه ماشینی:
اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی سیده منور یزدی 1 ، ابوالقاسم مهری نژاد 2 ، فاطمه نظری 3 1 استاد گروه روان شناسی دانشگاه الزهرا (س) 2 دانشیار روان شناسی دانشگاه الزهرا (س) 3 دانشجو کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه الزهرا (س) (نویسنده مسئول) چکیده اضطراب امتحان از جمله اختلالهای روانی است که به عنوان مانعی برای انجام فعالیت های عادی و به ویژه وظایف تحصیلی محسوب می گردد.
نتایج نشان داد که نمره اضطراب امتحان درگروه آزمایشی به طور معنی داری کمتر از نمرات گروه کنترل شد، بدین معنا که مداخله ذهن اگاهی تأثیر مثبت برگروه آزمایش داشته است ( 50/0> =(P بعلاوه, این تاثیر با پیگیری یک ماهه پایدار بود.
لذا در همین راستا در این پژوهش سعی می شود به این سؤال پاسخ داده شود که آیا آموزش ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مؤثر است؟ روش پژوهش حاضر با استفاده از روش نیمه آزمایشی و در قالب یک طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل (گواه) همراه با پیگیری اجرا شد.
جدول 6نتایج اثر درون گروهی و بین گروهی اضطراب امتحان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Corvit Mokhle Grenhquz Gezer (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول(6) نشان می دهد که بین نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد 82/0=2ɳ 0001/0= P , 208/231= (690/30, 096/1( F .
نتایج پژوهش نشان داد که اضطراب امتحان دانش آموزان پس از آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در مرحله پس آزمون، در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است.