چکیده:
پژوهش حاضر با هدف توصیف تجارب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب از تحول فرهنگی مبتنیبر ارزشهاست. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بود و جامعۀ آماری پژوهش، تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود و دادههای موردنیاز از طریق مصاحبۀ عمیق با 20 نفر از اعضای هیئت علمی که با روش نمونهگیری هدفمند نمونهها انتخاب شده بودند، گردآوری شد. پایایی و روایی نتایج بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش اصلاحشدۀ استوتیک ـ کولایزی کن بهکارگرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که پیشایندهای تحول فرهنگی مبتنیبر ارزشها شامل6 مقولۀ اصلی پیشایندهای فردی، سازمانی، اخلاقی و مذهبی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی طبقهبندی شدند و پیامدهای حاصل از تحول فرهنگی مبتنیبر ارزشها در 2 طبقۀ پیامدهای سازمانی و فراسازمانی دستهبندی شدند.
Aim of the research: The present study aims to describe the Experiences of professors of Islamic Azad University, Tehran South Branch of cultural transformation based on values: Phenomenological study.Research Method: The research method was applied in terms of purpose and in terms of collecting qualitative information using phenomenological method. The statistical population of the study was all professors of the Islamic Azad University, Tehran South Branch. Samples were selected by purposive sampling method and collected. In order to evaluate the reliability of the results, the three approaches of Rao and Perry (2003) were used. For validity of the results, Lincoln and Guba (2007) construct validity approaches, external validity, descriptive validity, and interpretive validity were used. A modified static-collage method is used to analyze the data.Findings: The research findings showed that the antecedents of value-based cultural transformation including 6 main categories of individual, organizational, moral and religious, economic, political, cultural and social antecedents were classified and the consequences of value-based cultural transformation in There were two categories of organizational and meta-organizational consequences.
خلاصه ماشینی:
٢. اين تحقيق از آن جـايي کـه در دانشـگاه آزاد اسـلامي واحـد تهران جنوب صورت گرفته است ، ميتواند مؤلفه هاي ايجاد تحول فرهنگي مبتنـيبـر ارزش را موردبررسي و کنکاش قرار دهد و پيشايندها و پيامـدهاي آن را از اعضـاي هيئـت علمـي شناسايي کند و به مـديران و سياسـت گـذاران دانشـگاه آزاد اسـلامي واحـد تهـران جنـوب کمک کند تا اقداماتي را انجام دهند تا پيشايندها و پيامدهاي مثبـت ايجـاد تحـول فرهنگـي مبتنيبر ارزش تا حد ممکن ايجاد شود.
بنابراين مسئلۀ اصلي در تحقيق اين است که اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب چه تجاربي از تحول فرهنگي مبتنيبر ارزش ها١ دارند؟ مؤلفه هاي آن از نظر آن ها کدام است ؟ آن را چگونه معنابخشي ميکننـد؟ هر فردي در سازمان ميبايست تصميم بگيرد تا ارزش ها، باورها و رفتارهايش را براي ايجاد يک فرهنگ مطلوب تغيير دهد که اين بخش معمولا دشوارترين مرحلـه در تغييـر فرهنـگ است .
بنـابراين در ايـن تحقيق سعي شده است تا با رويکرد پديدارشناسانه ، تجارب اعضـاي هيئـت علمـي دانشـگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب از تحول فرهنگي مبتنيبر ارزش مطرح شـده و پيشـايندها و پيامدهاي آن در قالب مفاهيم و مقوله هـاي معنـادار اسـتخراج شـود.
لـذا مسـئلۀ اصـلي ايـن تحقيق شناسايي مؤلفه هاي کليدي تحول فرهنگي مبتنيبر ارزش حاصل از تجـارب اعضـاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب است .