چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرزندگی تحصیلی در رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دزفول در سال تحصیلی 99-98 بود که با روش تصادفی چندمرحلهای تعداد 370 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، نگرش به خلاقیت (فیشر، 1991) و سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) بود. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج تحلیل مسیر مدل پژوهش به طور کلی نشان داد که خلاقیت دانشآموزان تحت تاثیر الگوی ارتباطی خانواده، و سرزندگی تحصیلی قرار دارد. بدین صورت که از بین ابعاد جهتگیری ارتباطی خانواده، جهتگیری گفت و شنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی نگرش نسبت به خلاقیت را پیش بینی میکنند (001/ 0< p). همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری گفت وشنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی سرزندگی تحصیلی را پیشبینی میکنند (001/ 0< p). در مجموع نتایج نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده با واسطه سرزندگی تحصیلی میتواند بر نگرش نسبت به خلاقیت اثر بگذارد (001/ 0< p).
The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic vitality in the relationship between family relationship patterns and attitudes toward creativity. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all male high school students in Dezful in the academic year of 2019-2020. 370 students were selected as a sample by multi-stage random sampling method. The research instruments included questionnaires of family relationship patterns (Fitzpatrick and Ritchie, 1994), attitude to creativity (Fisher, 1991) and academic vitality (Dehghanizadeh and Hosseinchari, 2012). The evaluation of the proposed model was performed using path analysis. The results of path analysis of the research model in general showed that students' creativity is influenced by family relationship pattern and academic vitality. Thus, among the dimensions of family relationship orientation, dialogue orientation is positive and conformity orientation is negative, they predict the attitude towards creativity (p <0.001). The results also showed that the orientation of dialogue in a positive way and the orientation of compliance in a negative way predict academic vitality (p <0.001). Overall, the results showed that family relationship patterns through academic vitality can affect attitudes toward creativity (p <0.001).