چکیده:
مقوله ایثار و شهادت ارمغانی ا ست که از ر شادتهای ایثارگران و جانف شانی شهدای عزیز به جای
مانده ا ست، حفظ و ترویج این ارزش نه تنها یک وظیفه دینی مح سوب می شود بلکه ضامن امنیت
ملی نیز ه ست و یکی از اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادینه سازی برنامههای ایثار و شهادت
میباشدد که باعپ پویایی جامعه و حراسدت از ارزشهای نظام جمهوری اسدلامی اسدت. لوا موضدوع
تحقیق حا ضر ››تحلیل برنامههای ایثار و شهادت از دیدگاه گروههای ایثارگر ا ستان ایلام‹‹، گامی در
راستای تحقق این هدف متعالی میباشد. روش تحقیق از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی و
از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 88 سوال بر اساس طیف لیکرت انجام شده است. با حجم جامعه
80186 نفر ایثارگر شددامل خانواده شهدا اعم از والدین، هم سددر و فرزندان شهید، جانبازان 5 تا 70
در صد و خانوادهی آنها، آزادگان و خانواده آنها و کار شنا سان بنیاد شهید و امور ایثارگران ا ستان
ایلام، تعداد 866 نفر با اسدددتفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب و سددد به گردآوری
اطلاعات لازم پرداخته شد. این پژوهش دارای 8 فرضیه میباشد که پ از استخراج اطلاعات و تجزیه
با 95 در صد اطمینان میتوان گفت که نگرش SPSS و تحلیل سوالهای پر سشنامه تو سط نرمافزار
نسبت به برنامههای ایثار و شهادت با توجه به جنسیت پاسخگویان متفاوت نیست، نگرش نسبت به
برنامه های ایثار و شهادت با توجه به محل سکونت پاسخگویان متفاوت است، از نظر نگرش به برنامه
های ایثار و شهادت با توجه به میزان تح صیلات پا سخگویان تفاوتی وجود ندارد، همچنین نگرش به
برنامه های ایثار و شهادت با توجه به شغل پا سخگویان متفاوت ا ست، بین اجرای برنامه های ایثار و
شهادت و گرایش به ارزشهای اخلاقی رابطه وجود دارد و بین اجرای برنامه های ایثار و شهادت و
گرایش به ارزشهای اخلاقی نیز رابطه وجود دارد
خلاصه ماشینی:
نتايج فرضـــيه ي دوم «نگرش به برنامه هاي ايثار و شـــهادت با توجه به محل ســـکونت پاسخ گويان متفاوت است ››نشان داد که ٣١٩ نفر در شهر و ٦٣ نفر از پاسخ گويان در روستا زندگي کرده اند و آزمون t دو نمونه مستقل نشان داد که چون مقدار t برابر با ٤/٨٥- و سطح معنيداري نيز ٠/٠٠١ ميباشد، بنابراين فرض صفر رد و فرضيه تأييد شد.
نتيجه اين تحقيق نيز فرضيه شماره ٣ (يزدي، ١٣٨٢-١٣٨٣) را که بين رشته تحصيلي دانشجويان و نگرش آن ها به برنامه هاي مرتبط با ارزش هاي ايثار و شهادت رابطه وجود ندارد مورد تأييد قرار داد.
براي نتايج فرضـيه شـماره چهار ‹‹نگرش به برنامه هاي ايثار و شـهادت با توجه به شـغل پاسـخ گويان متفاوت اســت ›› از تحليل واريانس يک طرفه اســتفاده شــده و با توجه به مقدار f (٣/٤١) و ســطح معناداري که بسيار کوچکتر از سطح مجاز است (٠/٠٥) فرض صفر رد و اين فرضيه تأييد شد.
براي فرضيه شماره پنج ‹‹ايثارگران از ارائه ي برنامه هاي مرتبط با ايثار و شهادت توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران رضايت دارند›› از آزمون t يک نمونه مستقل استفاده شده است .
براي فرضيه شماره شش ‹‹بين اجراي برنامه هاي ايثار و شهادت و گرايش به ارزش هاي اخلاقي رابطه وجود دارد›› از آزمون t يک نمونه مســتقل اســتفاده شــد که با توجه به مقدار t (١٨/٨١) و ســطح معناداري (٠٠١/) که بسيار کوچکتر از حد مجاز (٠/٠٥) است و فرض صفر رد و فرضيه تأييد شد.
نتيجه اين فرضيه ، فرضيه تحقيق سنگري، علياکبر (١٣٨١)، را که بين اجراي برنامه هاي پرورشي متنوع و گرايش به ارزش هاي ديني و اجتماعي دانشجويان شاهد رابطه وجود دارد را مورد تأييد قرار ميدهد.