چکیده:
شکست کسبوکارها فرایندی بسیار پیچیده است و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. کسب و کارهای کوچک برای هر اقتصادی با اهمیت بوده اما علی رغم اهمیت شان، شکست و ورشکستگی در آن ها بسیار رخ می دهد. مقاله حاضر به منظور نوع شناسی شکست در کسبوکارهای کوچک و متوسط یک رویکرد مشخص تر بر اساس مکمل بودن رویکردهای تئوریک در زمینه شکست سازمان را ارائه می نماید و سه رویکرد را به صورت مکمل به منظور شناسایی انواع شکست های محتمل در مراحل مختلف چرخه عمر سازمان به کار می بندد. نقد و بررسی نتایج مرور سیستماتیک در سه مرحله و تلاش به منظور پیوند زدن دو بستر تئوریک چرخه عمر سازمان و مطالعات شکست سازمان در این مقاله با بهره مندی از روش کارت دسته بندی باز و بسته جهت انجام داده کاوی، 9 نوع مختلف شکست را آشکار میسازد. آشکار نمودن انواع شکست هایی که کسب و کارهای کوچک و متوسط ممکن است در هر مرحله از چرخه عمر خود با آن مواجه گردند، مسیر مناسب سیاستگذاری در این حوزه را در مقایسه با دید ساده انگارانه و تک سطحی شکست سازمان، جهت پیشگیری از خسارات عمده شکست این شرکت ها برجسته می نماید.
Business failure is a very complex process and is influenced by various factors. SME’s are important for every economy but despite their importance, failure and bankruptcy occur among them. The present article presents a more specific approach based on the complementary of theoretical approaches in the field of organization failure and uses three approaches to identify different types of failures in different stages of the organization's life cycle. Criticism and studying the results of systematic review in three stages and trying to link two theoretical foundations of organization life cycle and organization failure studies in order to achieve a better understanding of types of failure in each stage of the life cycle of SMEs by using open and closed Sorting cards to perform data mining, reveals 9 different types of failure. Revealing the types of failures that SME’s may encounter in each stage of their life cycle, compared to the simplistic, single-level view of enterprise failure highlights the appropriate route of policymaking in this area to prevent major damages of these company’s failures.
خلاصه ماشینی:
مقالۀ حاضر بهمنظور نوعشناسی شکست در کسبوکارهای کوچک و متوسط یک رویکرد مشخصتر براساس مکملبودن رویکردهای تئوریک در زمینۀ شکستِ سازمان را ارائه میکند و سه رویکرد را بهصورت مکمل بهمنظور شناسایی انواع شکستهای محتمل در مراحل مختلف چرخۀ عمر سازمان بهکار میبندد.
نقد و بررسی نتایج مرور سیستماتیک در سه مرحله انجام میگیرد و بهمنظور پیوندزدن دو بستر نظری چرخۀ عمر سازمان و مطالعات شکست سازمان در این مقاله تلاش میشود تا با بهرهمندی از روش کارتِ دستهبندی باز و بسته بهمنظور انجام دادهکاوی نُه نوع مختلف شکست را آشکار سازد؛ آشکارکردن انواع شکستهایی که کسبوکارهای کوچک و متوسط ممکن است در هر مرحله از چرخۀ عمر خود با آن مواجه شوند.
3. روش پژوهش: بهمنظور پیوندزدن دو بستر تئوریک مطالعات پیشزمینههای شکست سازمان و مطالعات مراحل مختلف چرخۀ عمر در سه سطح فردی، سازمانی، و محیطی تحلیلی سهمرحلهای در این مقاله بهروش مرور سیستماتیک صورت گرفته است.
در این روش، مهمترین مقالات منتشرشده در سالهای 1972 تا 2016 بهمنظور بررسی جداگانه در سه مرحلۀ مطالعۀ پیشزمینههای شکست، مطالعۀ مراحل چرخۀ عمر، و مطالعۀ پیشزمینههای شکست در مراحل مختلف چرخۀ عمر در سه سطح فردی، سازمانی، و محیطی موردبررسی قرار گرفتند.
سطوح تحلیل شکست در مطالعات پيشين {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بخش دوم تحلیل: در مرحلۀ دوم تحلیل بهمنظور دادهکاوی در بررسی سیستماتیک ادبیات حوزۀ چرخۀ عمر دو روش دستهبندی کارتِ باز و بسته (open and closed card sort approaches) همزمان مورداستفاده قرار گرفت (Spencer 2004, 2009).
فراوانی متغیرهای شکست در مرحلۀ رشد در سطح سازمانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10.